Teksti suurus

Reavahe

Kontrastsus

Placeholder Placeholder
Background image

DocPoint toob Elektriteatrisse kuus intiimset linalugu

Tartu Elektriteatri pressiteade

Docpoint Tartus . Võrgutamiskool.

20. jaanuar 2020 / 29. jaanuaril algav filmifestival DocPoint toob Tartusse kuus kõnekat filmi maailma dokumentalistika paremikust.

Rahvusvaheline dokumentaalfilmide festival DocPointi jõuab Tartusse teist aastat järjest. “Elektriteater on tõeliselt mõnus hea kinokunsti kodu, mille programmi ja tegijate maitset tasub usaldada, sestap tulime rõõmu ja kahtluseta Tartusse tagasi,” rääkis DocPoint Tallinna eestvedaja Kaarel Kuurmaa.

Tartu Elektriteatri kavasse jõuab DocPointi ajal kuus tõsielufilmi. Kava sai kokku pandud põhimõttel, et filmid oleksid võimalikult eriilmelised, seda nii maailmajagude kui teemade mõttes. 

“Dokumentalistika on hea vahend oma silmaringi laiendamiseks ja rännakuteks ootamatutes paikades tundmatute tegelastega, kes saavad äkki lähedasteks. Samal ajal võib see olla hoopis võimalus õppida tundma oma naabrit nagu soome dokumentaalis “Mehed ja poisid” või vene tõsieluloos “Võrgutamiskool”,” sõnas Elektriteatri poolt programmivalikud teinud Elo Vilks.

Tartu DocPointi avab kolmapäeval kell 19:00 film “General Magic”, mis räägib 90ndate IT valdkonna pioneeridest Silicon Valleys. Apple’ist väljakasvanud firmas tegutsesid tollased tehnoloogia ja tarkvara helgemad pead, oma ala tipptegijad. Hoolimata karmist tagasilöögist loodi just General Magicus tohutu hulk tänaseks levinud tehnoloogilisi lahendusi: mobiilide tarkvara, emotikonid või ka toodete lansseerimine suurejoonelise showna, rääkimata lõpuks läbilöönud iPhone’ist.

Lisaks näeb Tartus tänavuse DocPointi festivalipärli – ühte aasta enim hinnatud dokumentaali “Pühendus Samale”. Süüria linnast Aleppost Assadi-vastase ülestõusu keskelt jõuab Eesti kinopublikuni üks isiklikemaid lugusid sõjast. Autori hääl dokumentaalfilmis on kirja ette lugeva ema jutustus kunagi suureks saavale ja ehk olnut mõista püüdvale lapsele. 

Režissöör Waad Al-Kateabi debüütfilm “Pühendus Samale” on aasta üks eredamaid linateoseid, mis on nüüdseks kogunud üle 40 auhinna, sealhulgas Cannes’i ja Euroopa Filmiakadeemia parima dokfilmi tiitli. Film kandideerib ka parima dokumentaali Oscarile.

“Nagu ikka, peegelduvad ka ühiskonnas toimuvad protsessid filmitegijate linalugudes, pakkudes üldtuntud teemadele uut sissevaadet,” rääkis samuti programmi eest hea seisnud Siim Angerpikk Elektriteatrist. Näiteks heidab Hiina kasvavale majanduslikule mõjule maailmas valgust dokk "Buddha Aafrikas". Film on rabav näide äraspidisest ja ootamatust 21. sajandi kultuurikonfliktist ja kolonialismist.

Lisaks teravatele teemadele tõestavad mitu dokumentaali, et ka ajaloolistele lugudele on võimalik läheneda uut moodi ja loovalt. Vormilise meistriteose näide on Euroopa suurimast traktoritehasest jutustav “Ursuse tehase sümfoonia”. Poola ühiskonnaaktivist ja visuaalkunstnik Jaśmina Wójciku debüütfilm on šedööver, mis kombineerib koreograafiat ja eksperimentaalset muusikat.

Tartus linastuvad viiel festivaliõhtul kuus filmi: “General Magic”, “Ursuse tehase sümfoonia”, “Buddha Aafrikas”, “Võrgutamiskool”, “Mehed ja Poisid” ja “Pühendus Samale”. 

DocPointi filmifestival Tartu Elektriteatris kestab 29.jaanuarist 2.veebruarini. Kogu kava saab näha Elektriteatri kodulehel: elektriteater.ee/eriprogrammid/docpoint-tartus.   

DocPoint 2020 filmiprogramm Tartus:

General Magic 

K 29. jaanuaril kell 19:00, Tartu Elektriteatris

“General Magic” oli 90ndate Silicon Valleys täielik tipptegija, Apple’st väljakasvanud firma, mis koondas enda alla tollased tehnoloogia ja tarkvara helgemad pead. Suure saladuskatte all tegutsenud ettevõtte eesmärk oli tuua turule revolutsiooniline toode, mis „ühendaks arvutit ja telefoni ning saaks miljonitele inimestele osaks igapäevaelust, milleta nad elada ei suuda“. Seda juba ligi 15 aastat enne iPhone tulekut! 

Kuulujutud levisid, investorid kütsid raha sisse ning üksteise järel sündisid geniaalsed lahendused. Kui aga 1994. esitleti meie mõistes nutitelefon Magic Link, järgnes sellele krahh, sest maailm polnud sellise kummalise vidina kasutuselevõtuks lihtsalt valmis.

Hoolimata karmist tagasilöögist seoses nutitelefoniga loodi just General Magicus tohutu hulk tänaseks levinud tehnoloogilisi lahendusi, olgu selleks mobiilidele mõeldud tarkvara, emotikonid, või ka toodete lansseerimine suurejoonelise show’na, rääkimata lõpuks läbilöönud iPhone’st. See on kohustuslik ja suurepärane vaatamine igale tehnoloogia ja juhtimishuvilisele, kes tahab lähedalt näha, kuidas sellised ajast eest puhast loovuskirge täis ettevõtted toimivad.

Ursuse tehase sümfoonia 

N 30. jaanuaril kell 19:00, Tartu Elektriteatris

Jaśmina Wójcik on visuaalkunstnik ja ühiskondlik aktivist, kes on varasemalt loonud põhiliselt videoteoseid ja interaktiivseid installatsioone. Tema dokfilmi debüüt on tõeline loovdokumentalistika pärl, milles on kombineeritud suurejooneline kinolik kaameratöö, osaluskunst, koreograafia ja eksperimentaalne muusika. 

Koosmõjus on see meeldejääv vaatemäng, mis ühtlasi kõneleb ka Euroopa ühe kunagise suurima traktoritehase pärandist. Kunagi võttis see hiigelvabrik enda alla 170 hektarit, andis tööd 20 000 inimesele ning tootis päevas 100 traktorit. 

Jaśmina Wójcik on pealtnäha konservatiivsele teemale lähenenud nauditava mängulisuse ja eksperimentaalsusega ning tõestab, kuivõrd loovalt ja samas kinolikult on võimalik üht dokfilmi teha.

Buddha Aafrikas

R 31. jaanuaril kell 18:30, Tartu Elektriteatris

Hiina kasvavast majanduslikust mõjust Aafrika kontinendil on juba mõnda aega räägitud ja kirjutatud ning filmegi tehtud. Käesolev Nicole Schaferi dokumentaal rahast väga otse ei kõnele, kaude ja kaarega aga seda mõjuvamalt. Filmi keskmes on Malawis asuv Hiina budistliku MTÜ rajatud orbudekodu, kus elab mitusada vaestest perekondadest pärit last. Nad õpivad pilusilmsete pedagoogide alluvuses põhjalikult nii hiina keelt kui kultuuri. Valitumad saavad osa ka koreograafiliselt nõudlikest Shaolini kung fu treeningutest, mis parimatest parimad ka välismaale tuuritama viivad, ning muidugi oskavad nad Buddha kuju ees eeskujulikult palvetada. 

Filmi peategelased peavad suuremaks saades otsustama, kas jätkata haridust mõnes Hiina ülikoolis või naasta kodukülla. Kokkuvõttes on see film rabav näide Hiina kasvavast ekspansioonist ning äraspidisest ja ootamatust 21. sajandi kultuurikonfliktist ja kolonialismist.

Võrgutamiskool 

L 1. veebruaril kell 16:30, Tartu Elektriteatris

Diana, Lida ja Vika on umbes 30-aastased venelannad, kes otsivad üht ja sama: turvatunnet, kõrgemat ühiskondlikku staatust ja isiklikku õnne. Häda on selles, et ühtki neist eesmärkidest pole tänapäeva Venemaal kuigi lihtne saavutada. Ühiskonda valitseb endiselt patriarhaat, kus mehed on ihaldusväärne saak. Nii otsustavad meie kolm kangelannat asja käsile võtta ning lähevad kursustele, kus õpetatakse (soovitavalt rikaste) meeste võrgutamist.

Alina Rudnitskaja jälgis neid kolme naist seitse aastat jutti ning pani nähtu põhjal kokku hulga teraseid ja tihti tragikoomilisi tähelepanekuid tänapäeva Venemaal valitsevaist soorollidest ja naiste positsioonist ühiskonnas.

Mehed ja poisid 

L 1. veebruaril kell 18:45, Tartu Elektriteatris

Soome mees ja tema sissepoole suunatud valu avamine ning esile toomine oli see, mis tõi Joonas Berghällile kuulsust ühe eelmise kümnendi silmapaistvama dokumentaaliga  „Eluaur” (soomekeelses otsetõlkes „Meeste kord”), kus karused mehed saunalaval oma elu keerulisemaid ja õnnelikumaid hetki avasid. Nüüd on omamoodi meesõiguslaseks saanud režissöör Joonas Berghäll mehed kõnelema saanud ka ilma saunakuumuse teraapilise abita. Seekord on filmi ühendavaks jutustajaks ka režissöör ise, kes oma ülekaalulisuse, üksinduse ja armastuse otsingud ausalt kaamera ette laotab. Kokku räägitakse siin seitsme mehe erinevad armastuse lood, mis moodustavad meilegi väga äratuntava kaleidoskoobi meheks olemise ja õnneotsingute väheräägitud tahkudest.

Pühendus Samale

P 2. veebruaril kell 17:45, Tartu Elektriteatris

Waad al-Kateabi debüütfilm on tänavuse niigi tugeva dokiaasta üks eredamaid linateoseid, mis on nüüdseks kogunud üle 40 auhinna. Film on autori pöördumine oma vastsündinud tütre Sama poole: „Sa pead mõistma, miks me su isaga tegime sääraseid valikuid.“ Al-Kateab on viie aasta jooksul jäädvustanud kaameraga Assadi-vastast ülestõusu ja Aleppo igapäevaelu, kus loomulikult juhtub palju. Autori hääl on siin justkui kirja ette lugeva ema jutustus kunagi suureks saavale ja ehk olnut mõista püüdvale lapsele.

Tuleb tõdeda, et ega olegi enam isiklikumalt sõjale lähemale võimalik pääseda kui selles väga puudutavas filmis, mis kandideerib ka parima dokumentaali Oscarile. Cannes’i ja Euroopa Filmiakadeemia parima dokfilmi tiitlid annavad „Pühendus Samale“ koos lugematute publikuauhindadega igatahes kindla koha nüüdisaja silmapaistvamate filmide seas.

Lisainfo:

Evelina Nõmme

Tartu Elektriteater

[email protected] 

+372  58 414 065 

 

Dagmar Reinolt
DocPoint Tallinn

[email protected], +372 56 488 651

Viimati muudetud 20.01.2020