Размер текста

Междустрочие

Контрастность

Placeholder Placeholder
Background image
13°
Для слабовидящих
13°

Jalgrattaliiklus

Rattaringlus
Planeerimine ja ehitamine
Arengudokumendid ja uuringud
Kampaaniad ja sündmused
HEAT projekt

Tartu rattaringlus

Tartu rattaringlus alustab juunis 2019

Tartu linn avab 2019. aasta 8. juunil rattaringluse, kus 69 rattaringluse parkla vahel hakkab ringlema 750 jalgratast. Nendest 510 on elektrilised ja 240 on tavalised rattad.

NB! Rattaringluse veeb ja mobiilirakendus avanevad juuni alguses.

Rattaringluse infovoldik

Rattad on mugavad ja universaalse mõõduga, mis sobivad väga hästi inimestele pikkusega 155-195 cm. Rattaid on lihtne kasutada, elektrimootor käivitub väntadelt  ja lisajuhtimise seadmeid rattal pole.

Rattaparklatega on kaetud terve linn.  Igal parkla juures on infotahvel, kus on täpsed juhised, kuidas ratast kasutada saab. Ratta saab võtta ükskõik millisest parklast ja tagastada ükskõik millisesse parklasse. Elektrilised rattad on kasutuses kuni miinuskraadide tulekuni. Külmal ajal on kasutuses vaid tavarattad.

Näiteks Jõhvi, Tallinna või Elva poolt linna autoga sisenedes võib selle jätta linna piiril parklasse ja sealt edasi liikuda jalgrattaga. Nii saab nautida aktiivset eluviisi ja vältida parkimistasusid kesklinnas.

Rattaringlussüsteemi rajamist rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondi linnapiirkondade meetmest (1,7 miljonit eurot, sh linna omaosalus 250 tuhat eurot), Euroopa Komisjoni rahastatavast projektist SmartEnCity (ligi 800 tuhat eurot, sh linna omaosalus 133 tuhat eurot) ning Tartu linna eelarvest.

Rattaringluse parklate asukohad

Rattaringluse parkla Roosi tänava alguses
Rattaringluse parkla Roosi tänava alguses

Rataste kasutamine

Kasutada saab nii elektri- kui ka tavarattaid. Elektrirattad on tähistatud välgunoolega tagumisel porilaual. Elektriratas toimib lihtsalt: tuleb hakata pedaale väntama ning elektriline süsteem annab lisajõudu.

KUIDAS SÕITU ALUSTADA?

  1. Looge rattaringluse konto mobiilirakenduses Tartu Smart Bike või veebilehel ratas.tartu.ee.
    NB! Nii mobiilirakendus kui ka veebileht avanevad juuni alguses.
  2. Siduge rattaringluse konto pangakaardiga.
    • Kui soovite ratta mugavaks lahtilukustamiseks kasutada bussikaarti, siis siduge see rattaringluse kontoga (sisestage veebirakenduses isikukood ja bussikaardi number).
  3. Kui teil ei ole bussi perioodipiletit, ostke rattaringluse perioodipilet.
  4. Valige ratas ja lukustage see lahti rakendusega Smart Bike Tartu või bussikaardiga.

KUIDAS SÕITU LÕPETADA?

  1. Ratta võib tagastada igasse rattaringluse parklasse.
  2. Lükake ratas dokki ja oodake, kuni ekraanile ilmub teade ning kostab helisignaal. Veenduge, et ratas on korralikult kinnitatud.
  3. Kui parklas ei ole vabu kohti, siis jätke ratas parkla kõrvale ja kinnitage rattakorvis oleva lisalukuga.
  4. Tagastage ratas viie tunni jooksul. (Hilinemistasu on 80 eurot, 24 tunni möödumisel on kahjuhüvitis kuni 2500 eurot.)
Fotod: Ove Maidla
Fotod: Ove Maidla

Rattaringluse hind

Ratta laenutamiseks peab kasutajal olema kas kehtiv Tartu linnaliinide perioodipilet või tuleb osta rattaringluse perioodipilet.

Kui rattaringluse kasutajal on Tartu linnaliinibussis tasuta sõidu õigus või tal on Tartu linna 10, 30 või 90 päeva pilet, siis eraldi rattaringluse piletit ostma ei pea, kuid isikustatud bussikaart tuleb siduda rattaringluse süsteemiga, et oleks võimalik pileti olemasolu kontrollida.

Kui perioodipilet on olemas, siis on iga kuni 60-minutiline jalgratta kasutamine tasuta ja iga järgmine alustatud tund maksab 1 euro.

Kui aktiivset linnaliinibussi perioodipiletit ei ole, siis tuleb soetada rattaringluse päevapilet, nädalapilet või aastapilet, mille hinnad esialgsete plaanide järgi on vastavalt 5, 10 ja 30 eurot. Ka siin kehtib sama põhimõte, et kuni tund aega rattasõitu on tasuta ja iga järgmine alustatud tund 1 euro.

Rataste maksimaalne kasutusaeg on 5 tundi ja pärast seda rakendub hilinemise tasu 80 eurot.

Abistav skeem

Rattaringluse hinnastamismudel
Rattaringluse hinnastamismudel

Korduma kippuvad küsimused

Kuidas käib ratta laenutamine?

Mis mul peab kindlasti olemas olema, et saaksin ratast laenutada?
Kindlasti peab olemas olema krediitkaart või krediitkaardi omadustega deebetkaart. Samuti tuleb igal kasutajal luua rattaringluse konto, mida saab teha mobiilirakenduses või veebis.

Kas Tartu bussikaardiga saab ka ratast laenutada?
Bussikaarti saab kasutada vaid ratta mugavaks lahtilukustamiseks, kuid mitte maksevahendina. Küll aga on see inimese jaoks kasulik, kui on olemas aktiivne bussi perioodipilet, sest siis ei pea eraldi rattaringluse piletit ostma ja saab kõik kuni 60-minutilised sõidud tasuta teha.

Kas Tartu õpilaspilet sobib ka ratta laenutamiseks?
Jah, nii õpilaspilet, üliõpilaspilet kui ka teiste linnade-maakondade bussikaart sobib, kui need on kontaktivaba kiibiga ja neid saab kasutada ka Tartu bussides. Oluline on vaid see, et seal peal oleks Tartu linnaliinide perioodipilet. Ei bussikaarti ega õpilaspiletit saa kasutada maksevahendina, neid on lihtsalt mugav kasutada ratta lahtilukustamiseks.

Kuidas bussikaarti rattaringluse kontoga siduda?
Seda saab teha veebirakenduses ratas.tartu.ee, kus tuleb sisestada isikukood ja bussikaardi number.

Ostsin Tartu bussi perioodipileti, aga rattaringluse süsteem ütleb, et piletit ei leitud. Mida teha?
Rattaringluse tasuta pileti saamiseks peab bussi perioodipilet kindlasti olema aktiveeritud. Tartu perioodipiletid aktiveeritakse esimesel bussi tuvasti juures viipamisel. Kui oled juba ühe sõidu bussis teinud, saad rattaringluse süsteemis tasuta kasutusõigust kasutada.

Kust ma rattapileti osta saan?
Ratta perioodipileti saab osta mobiilirakendusest (Tartu Smart Bike) või veebilehelt ratas.tartu.ee. Mõlemad keskkonnad avatakse juuni alguses.

Kust ma äpi alla tõmmata saan?
Äpi saab alla laadida Appstore’ist või Google Playst, äpi nimeks on Tartu Smart Bike. Rakendus saab valmis juuni alguses.

Kas saan ka ilma äpita?
Jah, saab küll. Kasutajakonto saab teha ka veebis (ratas.tartu.ee) ja kasutada ratta lahtilukustamiseks bussikaarti (või teisi kontaktivaba kiibiga kaarte, mis kehtivad Tartu bussis).

Kui palju maksab ratta laenutamine?
Kui teil on Tartu linnaliinibussis tasuta sõidu õigus või teil on Tartu linnaliinide 10, 30 või 90 päeva pilet, siis eraldi rattaringluse piletit ostma ei pea, kuid bussikaart tuleb siduda rattaringluse süsteemiga, et oleks võimalik pileti olemasolu kontrollida. Kui perioodipilet on olemas, siis iga kuni 60-minutiline jalgratta kasutamine on tasuta. Kui sõit läheb pikemaks, siis igal uuel tunnil tiksub 1 euro juurde. Kui vahepeal ratta ära dokite (lükkate ratta parklas dokki ja lõpetate eelmise sõidu!), siis algab uus sõit jälle 60-minutilise tasuta sõiduga. Korraga saab sõita kuni 5 tundi, pärast seda tuleks ratas ära dokkida, muidu rakendub hilinemise tasu (80 eurot).

Kui aktiivset linnaliinibussi perioodipiletit ei ole, siis tuleb soetada rattaringluse päevapilet (5 eurot), nädalapilet (10 eurot) või aastapilet (30 eurot). Ka siin kehtib sama põhimõte, et kuni tund aega rattasõitu on tasuta ja iga järgmine alustatud tund 1 euro.

Kui kauaks saab ühte ratast laenutada?
Jalgratast saab laenutada kuni 5 tundi, pärast seda tuleks ratas tagastada parklasse või muidu rakendub hilinemise tasu (80 eurot).

Miks ei saa ratast kasutada rohkem kui 5 tundi järjest?
Rattaringluse põhimõte on, et rattad oleksid ringluses ja kõigil huvilistel tekiks võimalus rattaid kasutada. Seepärast ei saa ühte ratast korraga üle 5 tunni kasutada. Ka teiste linnade kogemusi kasutades on jõutud selle 5 tunni piiranguni.

Kus asuvad ratta laenutuspunktid?
Kõik 69 rattaparklat paiknevad ühtlaselt üle linna. Tutvu rattaringluse parklate asukohtadega kaardil.

Kas ma näen, kui palju rattaid praegu parklas olemas on?
Kogu ülevaadet parklas olevate jalgrataste kohta näed äpist.

Kellele pean helistama, kui ratas ei tööta?
Kui ratas ei tööta, siis helista infotelefonile +372 5305 5000, mis töötab E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19.

Miks on rattaringluse hind neile, kes tahavad ehk mõne üksiku sõidu teha, nii kallis (päevapilet 5 eurot)?
Tartu kõige peamisem sihtrühm on korduvkasutajad ehk need, kes on regulaarsed bussisõitjad või ostavad rattaringluse perioodipileti, sest see annab linnaliikluses kõige tuntavama efekti. Üksiksõidu tegija ei ole tõesti nii soodsas olukorras. Linnavalitsuse peamine eesmärk on saada inimesed ühistransporti (bussid + rattad) kasutama ja seega on see kombinatsioon kasutajatele kõige soodsam.

Mida on vaja tähele panna sõidu ajal?

Kuidas elektriratas töötab?
Rataste elektrimootor käivitub vändates, pidurdades mootor peatub.

Kui rattal saab aku tühjaks, kas siis peab selle käekõrval parklasse viima?
Siis saab parklasse tagasi sõita nagu tavarattaga, lihtsalt nii kulub rohkem energiat. Kõige kindlam on enne ratta võtmist parklas vajutada kella ikoonile/nupule, mis kuvab ekraanile allesjäänud sõiduaja ning kilometraaži.

Kui kiiresti elektriratas sõidab?
Üldjuhul kuni 25 km/h. Aga saab ka kiiremini sõita, kui kasutada oma jalgade rammu.

Kui ma tahan vahepeal poodi minna, aga parklat läheduses ei ole?
Siis saate ratta kinnitada kuhugi parklasse või posti külge korvis oleva lisalukuga. Aga siin peab tähele panema, et laenutusaeg ei peatu. Laenutus lõpeb alles siis, kui ratta mõnesse rattaringluse parklasse viite.

Kuidas käib ratta tagastamine?

Kas ratas tuleb pärast sõitu viia tagasi parklasse või võib jätta kuhugi mujale ka?
Rattad tuleb kindlasti viia tagasi mõnda parklasse.

Kuidas ratta tagastamine käib?
Ratas tuleb üsna jõuliselt lükata dokki ja oodata helisignaali. Tuleb veenduda, et kasutamine on lõppenud, muidu võib teie kasutusaeg edasi tiksuda ja tulla ebameeldiv üllatus.

Aga kui parklas ei ole ühtegi vaba kohta?
Sel juhul tuleb ratas paigutada parkla kõrvale (mitte kaugemale kui 5 meetrit parklast) ning kinnitada korvis oleva lisalukuga ratta esiratas. Kindlasti tuleb jälgida juhtraua ekraanilt, kas sõit õnnestus lõpetada. Kui ratas jääb 5 meetri raadiusest välja, ei pruugi see õnnestuda, kuna sõitu lõpetada saab vaid virtuaalse parkimisala piires.

Mis siis saab, kui ma ratast tagasi ei too?
Kui jalgratast ei ole tagastatud 5 tunni jooksul, siis rakendub 80€ hilinemise tasu. Kui ratast ei ole pikema aja vältel (üle ööpäeva) tagasi toodud, siis võib rakenduda kahjuhüvitis kuni 2500€. See summa tuleneb rataste maksumusest. Iga juhtumit vaadeldakse eraldi.

Millele tuleb tähelepanu pöörata, et sõit oleks turvaline?

Kas rattaga sõites tuleb kiivrit kanda?
Eestis ei nõua liiklusseadus täiskasvanult kiivri kasutamist, küll aga peab alla 16-aastane juht kandma kiivrit. Samas soovitame ohutuse tagamiseks kanda kiivrit kõigil rattaga liiklejatel.

Kus rattaringluse rattaga sõita tohib?
Nagu ka muude ratastega, tuleb sõita kas jalgrattateedel, kergliiklusteena märgistatud kõnniteedel või sõiduteel. Alla 13-aastane jalgrattur ja tema kuni kaks täiskasvanut saatjat võivad sõita vastavalt liiklusseadusele ka sellisel kõnniteel, mis ei ole märgistatud kui kergliiklustee. Ülejäänud ratturid võivad sõita kõnniteel siis, kui sõiduteel sõitmine on tee seisukorra tõttu oluliselt raskendatud.

Mis siis saab, kui elektrirattal saab aku tühjaks?
Siis töötab elektritratas tavaratta meetodil - lihtsalt tuleb pedaale vändata.

Mis siis saab, kui ratta rehv läheb katki?
Kui telefonis on Tartu Smart Bike äpp, siis saab äpi kaudu esitada veateavituse. Samuti võid helistada infotelefonile +372 5305 5000, mis töötab E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19.

Mis siis saab kui ma ratta ära lõhun või juhtub õnnetus?
Kõige mõistlikum on ratta lõhkumisest teada anda äpi või telefoni teel. Võimalusel teevad meie tehnikud ratta korda. Kui tegemist on suurema veaga, siis tuleb asja esmalt uurida ja sõltuvalt ilmnenud asjaoludest võidakse nõuda kahjuhüvitist, mis võib ulatuda kuni 2500 euroni.

Miks kahjuhüvitis on nii kallis?
See 2500 eurot tuleneb ratta maksumusest. Juhime ka tähelepanu, et tegemist on maksimumsummaga, hüvitise suurus sõltub ikka konkreetsest juhtumist.  

Talvel libedaga on ju ohtlik, mis siis saab?
Talvel pannakse tavaratastele alla talvekummid. Elektrirattad ei ole miinuskraadidega töös.

Üldine

Millal Tartu rattaringlus käima läheb?
Rattaringlus avatakse ametlikult 8. juunil 2019.

Kas alguses tehakse ka mingeid soodustusi?
Rattaringluse käivitamisperioodil on plaanitud järgmised soodustused:

  • 1.-8. juunini end kasutajaks registreerinud saavad esimesed kolm kuud tasuta sõiduõigust;
  • alates 9. juunist kuni juuni lõpuni kasutajaks registreerinud saavad ühe kuu tasuta sõiduõigust.

Kas rattaringlus on ööpäevaringne?
Rattaid saab laenutada ööpäevaringselt. Küll aga saab tehnilist tuge ja nõustamist E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19 telefonil 5305 5000.

Kas rattalaenutus on aastaringne?
Elektrirattaid saab mõistetavatel põhjustel laenutada vaid plusskraadidega, kuid 240 tavaratast jääb liiklejate käsutusse ka miinuskraadidega.

Kust leiab kasutusjuhendid, kuidas maksmine ja laenutamine käib?
Saadame tartlastele mai teises pooles koju infotrükise põhilise infoga, samuti paigaldatakse igasse parklasse infotulbad. Kõige põhjalikum info on hetkel Tartu kodulehel www.tartu.ee/rattaringlus.

Milleks üldse Tartule rattaringlus?
Selleks et linnas vähem autosid ja keskkonnasaastet oleks ning tartlastel oleks võimalus erinevaid ühistranspordiliike kombineerides kiiresti ja mugavalt linnas liikuda. Vähetähtis ei ole ka tervislike eluviiside harrastamine.

Miks elektrirattad?
Siin on paljuski tuginedes teiste linnade kogemusele. Inimesed soovivad oma igapäevaseid toimetusi teha nii, et selg ei läheks higiseks. Lisaks on ka Tartus omad mäed, kust tavarattaga üles sõitmine on päris raske - nt Jakobi, Vanemuise, Riia ja Roosi tn tõusud.

Miks Tartu ei ole valinud sellist süsteemi, kus ratta saab jätta ükskõik kuhu linnas ja ei pea tagastama parklasse? Selliseid on ju mujal maailmas tehtud?
Parklasüsteemiga rattaringlus on vajalik seetõttu, et Tartu süsteemis on suurem osa elektrirattaid, mis vajavad laadimist. Elektrirattad hakkavad dokkides akut täitma. Kui ratas dokki lükata, hakkabki laadimine automaatselt pihta.

Miks neid rattaid nimetatakse tarkadeks ratasteks?
Rattaringluses on kasutusel kaasaegsed uue põlvkonna elektrirattad, mis lisaks elektrimootorile suudavad tehnoloogiliselt reaalajas suhelda kogu rattaringluse süsteemiga. See annab meile infot, kus iga ratas parajasti asub ning kui sellega midagi peaks olema juhtunud, saame ka sellest teada. Ratastele paigaldatud tarkvara abil on kasutajatel võimalik koguda statistikat oma sõitude kohta, näha sõidukiirust, sõidetud distantse jne. Kogu rattaringluse süsteem on kergesti laiendatav ning seda võib vastavalt kasutatavusele ümber korraldada.
Targad rattad on oluline osa targa linna mõtteviisist. Tartu linna üheks olulisemaks eesmärgiks on soodustada keskkonnasäästlike liikumisviiside arengut. Rattaliikluse abil saame vähendada autoliikluse koormust, suurendada kasutajate füüsilist liikuvust ning säilitada Tartu 15-minuti fenomeni. Lisaks andmepõhiselt ja nutikalt planeeritud jalgrattavõrgule väljendab tark ratas elustiili, mida iga linnaelanik ja külaline väärtustab. Targa ratta kasutamine on olla Tartu moodi tark ja teadlik oma  valikutest.

Kas mu laps võib ka rattaga sõita?
Rattaringluse rattad on sobivad sõitmiseks alates 14. eluaastast ning soovitatava pikkusega alates 155 sentimeetrist.

Mis on kogukulu Tartu linnale, sh iga-aastane süsteemi ülalpidamine?
Aastas on süsteemi ülalpidamise kulud umbes 350 000 eurot.

Ettevalmistused rattaringluse rajamiseks

Linnaelanike küsitlus parklate asukohtade valimiseks

Juuli-augusti 2017 said linlased avaldada arvamust, kus võiksid Tartus paikneda rattaringluse rendipunktid ning vastata küsitlusele.

Küsitlusele vastas ligi 247 inimest ja kaardile mängiti 2386 rattapunkti asukohta.

 

Rattaringluse hanked

16. oktoobril 2017 esitas linnavalitsus rahvusvahelise hanke eelteate, mis muuhulgas kutsus huvitatud organisatsioone endast märku andma ning oma pakutavaid tooteid ja teenuseid kirjeldama. Selline koordineeritud turu-uuring aitas ette valmistada tehniliselt keerulise süsteemi hankimist.

Rahvusvahelise hanke kuulutas linnavalitsus välja 3. veebruaril 2018, pakkumiste esitamise tähtaeg on 6. aprill 2018. Hankega soovib linn osta kokku 600 jalgratast (200 tavajalgratast ja 400 elektrijalgratast), 900 kinnitusposti ja 60 infotulpa koos tarne ja paigaldusega ning rattaringluse juhtimissüsteemi tähtajatu kasutuslitsentsi. Hanketingimuste kohaselt soovib linn ka võimalust lähema kahe aasta jooksul osta rattaringlussüsteemi laiendamiseks täiendavalt kuni 200 jalgratast, 300 kinnitusposti ja 20 infotulpa riigihankel pakutud hinnaga. Täpsem info Riigihangete registris.

Hanke võitja kuulutati välja 15. mail 2018 ja edukaks tunnistati Kanada ettevõtte Bewegen Technologies Inc pakkumus maksumusega 2 608 077 eurot.

Lisaks korraldas linnavalitsus ka hanke rattaringluse jalgrattaparklate ning nende aluste projekteerimiseks ja ehitamiseks, kus 15. mail 2018 tunnistati edukaks Terasteenus OÜ pakkumus maksumusega 218 400 eurot.

Последнее изменение 27.05.2019

Planeerimine ja ehitamine

Tartul on head eeldused jalgrattaliikluse arendamiseks. Linna kompaktsus muudab rattal liiklemise mugavaks - kesklinnast jõuab peaaegu igasse linnaossa 10-15 minutiga. Linlased peavad üha enam lugu tervislikest eluviisidest ning rattasõitjaid ja jalakäijaid lisandub Tartu linnapilti iga aastaga üha enam.

Linnavalitsus pingutab selle nimel, et kergliiklejad end linnaliikluses järjest mugavamalt tunneksid. Viimastel aastatel on Tartusse lisandunud kümneid kilomeetreid uusi kergliiklusteid ning rattaliiklusest  on saanud  Tartus eelisarendatav transpordiliik.

Tartu rattateede kaart 2017

Tartu linna kergliiklusteed ArcGis kaardirakenduses

Vaata veel

Последнее изменение 05.02.2018

Arengudokumendid ja uuringud

Muud uuringud

Vaata veel

Täiendavat infot leiab Tartu linna uurimistööde registrist

Последнее изменение 02.07.2018

Kampaaniad ja sündmused

Linnavalitsus korraldab jalgrattasõidu propageerimiseks erinevaid üritusi. Näiteks tähistatakse igal kevadel jalgrattahooaja avamist mitmete üritustega kesklinnas ning sügisel kutsutakse autovabal päeval loobuma kesklinnas liikumiseks autost ning kasutama jalgratast, ühistransporti või võimalust käia jala. Jalgrattaga sõitmise oskuste parandamiseks korraldatakse kaks korda aastas jalgrattakooli kursusi koolilastele.

Autovabadel päevadel on korraldatud ühiseid jalgrattasõite nii rattaentusiastidele kui ka linnajuhtidele. Lapsed on saanud oma oskusi proovile panna vigursõitudel või liikluslinnakus, linlastele on pakutud abi jalgrataste hooldamisel, korraldatud on jalgrattalaatu ja -oksjoneid, tutvustatud uudseid sõiduvahendeid ning avatud uusi kergliiklusteid.

Viimane autovaba päev toimus 21. septembril 2016. aastal, kui Küüni tänaval oli avatud liikluslinnak, toimusid töötoad, räägiti liiklusohutusest ning nõustati rattaomanikke. Autojuhid said juhiloa ettenäitamisel linnaliinibussides terve päeva tasuta sõita ning Emajõel sõitis jõetramm.

Tartu jalgrattahooaja avamise traditsioon ulatub aastasse 2011. Igal kevadel toimub kesklinnas või kaugemal hooaja avaüritus, kus pakutakse taas linlastele abi ratta korrashoiul, korraldatakse lasteüritusi ning  julgustatakse tartlasi oma kaherattaline sõiduk välja tooma ning hooaega alustama.

Mitmel aastal on jalgrattahooaja avamise puhul selgitatud välja kõige jalgrattasõbralikumad asutused. 2013. aastal sai selle tiitli kaardifirma Regio, 2014. aastal maastikuarhitektuuribüroo Artes Terrae, 2015. aastal trükiettevõte Kroonpress ning 2016. aastal AS Nortal.

Jalgrattakooli tegevusi korraldab Tartu linn koostöös Tartu loodusmajaga. Tartu linna jalgrattakool alustas tegevust 2011. aastal ja selle eesmärk on suurendada jalgrattakasutust Tartu linnas, parandada jalgratturite sõiduoskusi ning teadlikkust ohutust liiklemisest; samuti tõsta liiklusohutust ja edendada tervislikke liikumisviise, energiasäästu ning linna elukeskkonna kvaliteeti.

Foto: Kerly Ilves
Foto: Kerly Ilves

Vaata veel:

Jalgrattaüritused ja -kampaaniad

13.12.2016

Последнее изменение 05.02.2018

HEAT projekt

Mis?

Eesti, Soome, Läti ja Rootsi partnerite poolt läbiviidav HEAT-projekt käsitleb kergliiklejate liikumisvõimaluste parandamist strateegilise planeerimisprotsessi kaudu.
Projekti teine eesmärk on hinnata kergliiklusteede rajamise järgset kergliiklejate arvu tõusu ning kergliiklusteede kasutajate tervislikkuse ja heaolu tõusust tulenevat majanduslikku kasu.

Miks?

Oleme veendunud, et linna ja linna toimeala keskkond peab täitma ka jalgsi ja jalgrattaga liikumisega kaasnevaid tervise-, sotsiaal- ja haridusalaseid funktsioone.

Kuidas?

HEAT projekti raames on Tartu linnal kavas koostada kergliiklusteede teemaplaneering. Lähtudes projektis kasutatavast liiklejate tervislikkuse ja heaolu tõusuga kaasneva majanduskasu arvutamise meetodist hinnatakse  projekti WOODFOOTPRINT raames välja töötatud Emajõe äärset kergliiklusteed koos kergliiklussillaga üle Emajõe.

Kavas on korraldada 6 seminari, mille abil kaasatakse spetsialistid, linnaosade ja asustusüksuste (külade) seltsid, huvigrupid teemaplaneeringu koostamisse. Planeering saab valmida tihedas koostöös linnaelanike, piirkondlike ühenduste, spetsialistide ja linna vahel. 

HEAT tööriistaga koostatav majanduslik analüüs põhjendab kergliiklusteede rajamise majanduslikku kasu läbi elanikkonna tervise paranemise ja eluea pikenemise.

Kes?

Projekti konsortsium koosneb seitsmest partnerist neljast riigist:

  • Läänemere piirkonna tervislike linnade ühendus, Soome

  • Edela-Soome nõukogu - Edela-Soome säästva arengu ja energeetika teeninduskeskus (VALONIA), Soome

  • Turu rakenduskõrgkool, Soome

  • Jurmala Linnavolikogu, Läti

  • Balti Uuringute Instituut, Eesti

  • Tartu Linnavalitsus, Eesti

  • Cykelfrämjandet, Rootsi

Millal?

Projekt algas 1. aprillil 2018. a ja kestab kuni 31. märtsini 2021. a.

Projekti kaasrahastab Kesk-Läänemere programm 2014-2020.

Projekti üldine eesmärk on aidata kaasa Läänemere piirkonna linnades ja linnade toimealas tervislikumale, aktiivsemale ja kaasavale planeerimisele, kus kergliiklus on turvaline, populaarne ja vastuvõetav liikumisviis. Selle saavutamiseks töötatakse välja pilootlinnades ja Edela-Soome regioonis osalevate kergliiklusteede infrastruktuuri arendamise kontseptsioonid ja viiakse läbi katseprojektid.

Tänu piiriülesele koostööle õpivad partnerid üksteiselt, jagavad kogemusi ja toetavad üksteist oma eriteadmistega. Projekti tulemusi levitatakse Läänemere piirkonnas ja mujal.

www.heatproject.eu

Последнее изменение 09.04.2019