Text size

Line spacing

Contrast

Placeholder Placeholder
Background image
For visually impaired

Jalgrattaliiklus

Rattaringlus
Planeerimine ja ehitamine
Arengudokumendid ja uuringud
Kampaaniad ja sündmused
HEAT projekt

Tartu rattaringlus

Tartu rattaringlus alustas juunis 2019

Tartu linn avas 8. juunil 2019 rattaringluse, mis koosneb 69 rattaringluse parklast ja 750 jalgrattast. Nendest 510 on elektrilised ja 240 on tavalised rattad.

Rattad on mugavad ja universaalse mõõduga, mis sobivad hästi inimestele pikkusega 155-195 cm. Rattaid on lihtne kasutada, elektrimootor käivitub väntadelt  ja lisajuhtimise seadmeid rattal pole.

Rattaparklatega on kaetud terve linn.  Igal parkla juures on infotahvel, kus on täpsed juhised, kuidas ratast kasutada saab. Ratta saab võtta ükskõik millisest parklast ja tagastada ükskõik millisesse parklasse. Elektrilised rattad on kasutuses kuni miinuskraadide tulekuni. Külmal ajal on kasutuses vaid tavarattad.

Rattaringlussüsteemi rajamist rahastati Euroopa Regionaalarengu Fondi linnapiirkondade meetmest (1,7 miljonit eurot, sh linna omaosalus 250 tuhat eurot), Euroopa Komisjoni rahastatavast projektist SmartEnCity (ligi 800 tuhat eurot, sh linna omaosalus 133 tuhat eurot) ning Tartu linna eelarvest.

Rattaringluse parklate asukohad
Rattaringluse kasutustingimused (kehtivad alates 25. juulist 2019)

Tehniline tugi ja nõustamine
E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19 telefonil 5305 5000; info@ratas.tartu.ee.

Rataste kasutamine

Kasutada saab nii elektri- kui ka tavarattaid. Elektrirattad on tähistatud välgunoolega tagumisel porilaual. Elektriratas toimib lihtsalt: tuleb hakata pedaale väntama ning elektriline süsteem annab lisajõudu.

KUIDAS SÕITU ALUSTADA?

  1. Looge rattaringluse konto mobiilirakenduses Tartu Smart Bike või veebilehel ratas.tartu.ee.
  2. Siduge rattaringluse konto pangakaardiga (krediitkaart või krediitkaardi omadustega deebetkaart).
    • Kui soovite ratta mugavaks lahtilukustamiseks kasutada bussikaarti, siis siduge see rattaringluse kontoga (sisestage veebirakenduses isikukood ja bussikaardi number).
  3. Kui teil ei ole bussi perioodipiletit, ostke rattaringluse perioodipilet.
  4. Valige ratas ja lukustage see lahti rakendusega Smart Bike Tartu või bussikaardiga.

KUIDAS SÕITU LÕPETADA?

  1. Ratta võib tagastada igasse rattaringluse parklasse.
  2. Lükake ratas dokki ja oodake, kuni ekraanile ilmub teade ning kostab helisignaal. Veenduge, et ratas on korralikult kinnitatud.
  3. Kui parklas ei ole vabu kohti, siis jätke ratas parkla kõrvale (5 meetri raadiusesse virtuaalsesse parkimislasse) ja kinnitage rattakorvis oleva lisalukuga. Lisalukk panna kindlasti läbi kodarate! Vt videot.
  4. Tagastage ratas viie tunni jooksul. (Hilinemistasu viie tunni möödumisel on 80 eurot, 24 tunni möödumisel on võimalik kahjuhüvitis kuni 2500 eurot.)
Fotod: Ove Maidla
Fotod: Ove Maidla

Rattaringluse hind

Ratta laenutamiseks peab kasutajal olema kas kehtiv Tartu linnaliinide perioodipilet või tuleb osta rattaringluse perioodipilet.

  • Kui rattaringluse kasutajal on Tartu linnaliinibussis tasuta sõidu õigus või tal on Tartu linna 10, 30 või 90 päeva pilet, siis eraldi rattaringluse piletit ostma ei pea, kuid isikustatud bussikaart tuleb siduda rattaringluse süsteemiga, et oleks võimalik pileti olemasolu kontrollida. Bussikaarti saab siduda veebis ratas.tartu.ee.
     
  • Kui aktiivset linnaliinibussi perioodipiletit ei ole, siis tuleb soetada rattaringluse päevapilet, nädalapilet või aastapilet, mille hinnad esialgsete plaanide järgi on vastavalt 5, 10 ja 30 eurot.

Mõlemal juhul kehtib sama põhimõte: kõik kuni 60-minutilised sõidud on n-ö hinna sees ja järgmine tund maksab 1 euro.  Kui ratas tunni jooksul parklasse viia, sõit ära lõpetada, algab järgmisel sõidul uus 60-minutiline tasuta aeg.

Rataste maksimaalne kasutusaeg on 5 tundi ja pärast seda rakendub hilinemise tasu 80 eurot.

Abistav skeem

Rattaringluse hinnastamismudel
Rattaringluse hinnastamismudel

Korduma kippuvad küsimused

konto loomine

Mis mul peab kindlasti olemas olema, et saaksin ratast laenutada?
Kindlasti peab olemas olema krediitkaart või krediitkaardi omadustega deebetkaart. Samuti tuleb igal kasutajal luua rattaringluse konto, mida saab teha veebis ratas.tartu.ee või mobiiliäpis Tartu Smart Bike. Äpi saab alla laadida Appstore’ist või Google Playst.

Kas saan ka ilma äpita hakkama?
Jah, saab küll. Kasutajakonto saab teha ka veebis (ratas.tartu.ee) ja kasutada ratta lahtilukustamiseks bussikaarti (või teisi kontaktivaba kiibiga kaarte, mis kehtivad Tartu bussis).

Kas ratast ei saag ilma krediitkaardita laenutada?
Kahjuks mitte. Kasutajal peab olemas olema krediitkaart või krediitkaardi omadustega deebetkaart. Krediitkaart on vajalik võimalike lisatasude (nt pärast 1 tundi ratta kasutamist lisanduv 1 euro või pärast 5 tundi ratta kasutamist lisanduv hilinemistasu) automaatseks haldamiseks või ka rattavarguste vältimiseks. Kui aga pereliikmetest kellelgi on krediitkaart, siis saab oma kontot siduda ka teise inimese krediitkaardiga. Nii saab näiteks oma lastele teha rattaringluse konto.

Mida teha, kui konto registreerimisel annab krediitkaardi lisamisel veateate?
Siis kontrollige:

  • kas internetimaksed on aktiveeritud,

  • kas kaardi kehtivusaeg on vähemalt juuli 2019 või hiljem,

  • kas kaardil on vähemalt 1 euro.
    Kui ikka ei õnnestu krediitkaarti kontoga ühendada, siis soovitame oma pangast abi küsida.  

Kuidas ma saan krediitkaarti kontol vahetada?

  • Kui konto tegemine on jäänud pooleli või see annab lõpus veateate, siis tuleb konto tegemine lõpetada samas kohas, kus alustati (veebis alustatud konto lõpetada veebis ja äpis alustatud konto äpis). Äpis tuleb minna Pilet > Registreeri uus pilet ja täita uuesti nõutud väljad.

  • Kui konto on tehtud äpis, aga hiljem tuleb vajadus vahetada krediitkaarti, siis selleks tuleb minna veebilehele ratas.tartu.ee ja seal valida Makseandmed > Krediitkaardi muutmine.

Kas minu krediitkaardi andmed on turvaliselt hoitud?
Tartu rattaringlus on loodud Tartu linna ja Bewegen Technologies, Inc. koostöös. Tartu rattaringluse infosüsteemis töödeldavate andmete osas on Tartu Linnavalitsus vastutav töötleja ning süsteemi lahendust pakkuv Bewegen Technologies, Inc. on volitatud töötlejaks. See tähendab, et andmekaitset ja infoturvet puudutavate nõuete täitmise eest vastutab Tartu Linnavalitsus vastutava töötlejana. Volitatud töötlejana on Bewegen Techonologies, Inc. vastavalt lepingule kohustatud kohaldama vastutava töötleja poolt kehtestatud nõudeid, sealhulgas rakendama ISKE (infosüsteemide kolmeastmelise etalonturbe süsteemi) turvanõudeid ning kohaldama meetmeid vastavalt määratud turvaklassile. Andmeid hoitakse Euroopa Majanduspiirkonnas, mis tähendab, et kolmandatele riikidele (mittepiisava andmekaitsetasemega riikidesse) andmete edastamist ei toimu.
Krediitkaardi maksete vahendamisel kasutatakse Elavon Inc. poolt pakutavat teenust. Elavon Inc. poolt pakutav makselahendus vastab PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) standardile ehk rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide poolt väljatöötatud andmeturbe standardile. Nimetatud standard kehtestab nõuded maksete vahendamiseks ning vastavus tagab, et krediitkaardi andmete töötlemine, säilitamine ja edastamine toimub turvaliselt. Rattaringluse teenuse pakkumisel säilitatakse rattaringluse infosüsteemis üksnes kasutaja sisestatud krediitkaardi 4 viimast numbrit, krediitkaardi aegumistähtaeg ning rattaringluse liikmelisuse märge, mis võimaldab krediitkaardilt maksetehingut teostada.

Alustasin konto loomist äpist ja jätkasin veebist. Kas nii võis ka?
Kui konto tegemist on alustatud äpist, tuleb see äpist lõpuni viia. Kui aga veebist, siis on veebis vajalik registreerimisvorm lõpuni täita. Mõlemal juhul tuleb kontrollida, kas menüüpunkti Pilet kuvab edukalt hangitud piletit, millel on näha algus- ja lõppkuupäev.

Kas Tartu bussikaardiga saab ka ratast laenutada?
Bussikaarti saab kasutada vaid ratta mugavaks lahtilukustamiseks, kuid mitte maksevahendina. Küll aga on see inimese jaoks kasulik, kui on olemas aktiivne bussi perioodipilet, sest siis ei pea eraldi rattaringluse piletit ostma ja saab kõik kuni 60-minutilised sõidud tasuta teha.

Kuidas bussikaarti rattaringluse kontoga siduda?
Seda saab teha veebirakenduses ratas.tartu.ee, kus tuleb sisestada isikukood ja bussikaardi number.

kuidas käib ratta laenutamine?

Kas Tartu õpilaspilet sobib ka ratta laenutamiseks?
Jah, nii õpilaspilet, üliõpilaspilet kui ka teiste linnade-maakondade bussikaart sobib, kui need on kontaktivaba kiibiga ja neid saab kasutada ka Tartu bussides. Ei bussikaarti ega õpilaspiletit saa kasutada maksevahendina, neid on lihtsalt mugav kasutada ratta lahtilukustamiseks. Õpilaskaardi bussikaardina sidumiseks sisestada bussikaardi lahtrisse õpilaspiletil olev 14-kohaline tähtedest ja numbritest koosnev kombinatsioon.

Kas ISIC / ITIC kaarti saab kasutada ka bussikaardi asemel?
ISIC/ITIC kaartide toimivus rataste lahtilukustamiseks on veel täiustamisel, kuna erinevad pangad annavad välja erineva toimimisloogikaga ISIC/ITIC kaarte. Kui on soovi katsetada, kas kaart toimib rattaga, siis on vajalik helistada bussikaardi operaatori Ridango infotelefonil 611 8000, küsida ISIC/ITIC kaardile vastavat bussikaardi numbrit. Saadud number tuleb sisestada ratas.tartu.ee veebis bussikaardi linkimisel bussikaardi väljale ja süsteem saab kehtiva kuupileti info. Hetkel otsitakse koos partneritega lahendusi, kuidas ISIC/ITIC kaartide sidumine ja rataste lahtilukustamiseks kasutamine mugavaks ja töökindlaks teha.

Ostsin Tartu bussi perioodipileti, aga rattaringluse süsteem ütleb, et piletit ei leitud. Mida teha?
Rattaringluse tasuta pileti saamiseks peab bussi perioodipilet kindlasti olema aktiveeritud. Tartu perioodipiletid aktiveeritakse esimesel bussi tuvasti juures viipamisel. Kui oled juba ühe sõidu bussis teinud, saad rattaringluse süsteemis tasuta kasutusõigust kasutada.

Kust ma rattapileti osta saan?
Ratta perioodipileti saab osta mobiilirakendusest (Tartu Smart Bike) või veebilehelt ratas.tartu.ee.

Mida see minu jaoks tähendab, kui valin piletiostul automaatse uuendamise? uus!
Selline funktsionaalsus on loodud eelkõige kasutaja mugavuse tagamiseks - pileti aegumisel uuendab süsteem Teie valitud sama tüüpi piletit automaatselt. See tähendab, et näiteks päevapileti ostmisel müüb süsteem Teile järgmisel päeval pileti aegudes uue päevapileti.
Bussi sõiduõiguse kasutajate jaoks tähendab automaatne uuendamine seda, et pileti aegumisel kontrollib rattaringluse süsteem kuni 5 päeva pärast pileti aegumist (1x ööpäevas), kas vahepeal on ostetud ja aktiveeritud uus bussi perioodipilet. See tähendab, et kui uus bussipilet on aktiveeritud, muutub rattaringluse konto 24 tunni jooksul samuti aktiivseks, pileti puudumisel läheb aga konto ajutiselt peatatud olekusse. Kui kasutaja ei soovi automaatprotsessi ära oodata, on võimalik rattaringluse pilet koheselt käsitsi aktiveerida: Konto > Pilet > Pikendamine lehel.

Kui palju maksab ratta laenutamine?
Kui teil on Tartu linnaliinibussis tasuta sõidu õigus või teil on Tartu linnaliinide 10, 30 või 90 päeva pilet, siis eraldi rattaringluse piletit ostma ei pea, kuid bussikaart tuleb siduda rattaringluse süsteemiga, et oleks võimalik pileti olemasolu kontrollida. Kui perioodipilet on olemas, siis iga kuni 60-minutiline jalgratta kasutamine on tasuta. Kui sõit läheb pikemaks, siis igal uuel tunnil tiksub 1 euro juurde. Kui vahepeal ratta ära dokite (lükkate ratta parklas dokki ja lõpetate eelmise sõidu!), siis algab uus sõit jälle 60-minutilise tasuta sõiduga. Korraga saab sõita kuni 5 tundi, pärast seda tuleks ratas ära dokkida, muidu rakendub hilinemise tasu (80 eurot).

Kui aktiivset linnaliinibussi perioodipiletit ei ole, siis tuleb soetada rattaringluse päevapilet (5 eurot), nädalapilet (10 eurot) või aastapilet (30 eurot). Ka siin kehtib sama põhimõte, et kuni tund aega rattasõitu on tasuta ja iga järgmine alustatud tund 1 euro.

Kui kauaks saab ühte ratast laenutada?
Jalgratast saab laenutada kuni 5 tundi, pärast seda tuleks ratas tagastada parklasse või muidu rakendub hilinemise tasu (80 eurot).

Miks ei saa ratast kasutada rohkem kui 5 tundi järjest?
Rattaringluse põhimõte on, et rattad oleksid ringluses ja kõigil huvilistel tekiks võimalus rattaid kasutada. Seepärast ei saa ühte ratast korraga üle 5 tunni kasutada. Ka teiste linnade kogemusi kasutades on jõutud selle 5 tunni piiranguni.

Kus asuvad ratta laenutuspunktid?
Kõik 69 rattaparklat paiknevad ühtlaselt üle linna. Tutvu rattaringluse parklate asukohtadega kaardil.

Kas ma näen, kui palju rattaid praegu parklas olemas on?
Kogu ülevaadet parklas olevate jalgrataste kohta näed äpist ja veebist.

Kellele pean helistama, kui ratas ei tööta?
Kui ratas ei tööta, siis helista infotelefonile +372 5305 5000, mis töötab E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19. Teate võib jätta ka mobiiliäppi,  menüüst vali "Teata probleemist".

Miks on rattaringluse hind neile, kes tahavad ehk mõne üksiku sõidu teha, nii kallis (päevapilet 5 eurot)?
Tartu kõige peamisem sihtrühm on korduvkasutajad ehk need, kes on regulaarsed bussisõitjad või ostavad rattaringluse perioodipileti, sest see annab linnaliikluses kõige tuntavama efekti. Üksiksõidu tegija ei ole tõesti nii soodsas olukorras. Linnavalitsuse peamine eesmärk on saada inimesed ühistransporti (bussid + rattad) kasutama ja seega on see kombinatsioon kasutajatele kõige soodsam.

Kuidas ratas dokist kätte saada?
Avage mobiiliäpp ja seejärel vajutage all paremas nurgas olevale ikoonile "Unlock bike", sisestage ratta lahtilukustamiseks ratta number (viiekohaline number ratta juhtraua all) ning kinnitage oma soovi see ratas laenutada.  Kui teil on bussikaart oma kontoga seotud, siis asetage lihtsalt bussikaart juhtraua peale, kuni kuulete helisignaali ja näete ekraanil teksti, et ratas on lukust lahti. Nüüd on aega 5 sekundit, et ratas dokist vabastada.

Mida tähendab, kui ekraanilt näitab teadet, et rataste limiit on täis?
See tähendab, et teil jäi eelmine sõit lõpetamata. Siis tuleb hoolitseda eelmise sõidu lõpetamise eest!

rattaga sõitmine

Kuidas elektriratas töötab?
Rataste elektrimootor käivitub vändates, hetk pärast väntamisega alustamist. Mootor aitab kaasa ainult siis, kui ise ka vändata. Vaba käiguga veeredes või pidurdades mootor peatub. NB! Olge sõitu alustades, eriti kurvi võttes väntamisega ettevaatlik, sest elektrimootor annab kõvasti hoogu juurde.

Mida teha, kui rattal saab aku tühjaks, kas siis peab selle käekõrval parklasse viima?
Akul ei tohiks lasta täitsa tühjaks minna. Kui akut on alla tunni jäänud, siis võiks jätta ratta veel laadima. NB! Kui aku sõidetakse täiesti tühjaks ja pannakse ajutine lukk, siis kasutaja seda ise enam avada ei saa, kuid tema ratta kasutusaeg ja vastutus ratta ees kestab.  Kõige kindlam on enne ratta võtmist parklas vajutada kella nupule, mis kuvab ekraanile allesjäänud sõiduaja ning kilometraaži. Kui aga siiski juhtub, et sõidu ajal saab aku tühjaks, tuleb see kindlasti viia (saab sõita tavarattana pedaale vändates) lähimasse parklasse ja veenduda, et seal õnnestus oma sõit lõpetada.

Kui kiiresti elektriratas sõidab?
Üldjuhul kuni 25 km/h. Aga saab ka kiiremini sõita, kui kasutada oma jalgade rammu.

Mis siis saab, kui ratta rehv läheb katki?
Kui telefonis on Tartu Smart Bike äpp, siis saab äpi kaudu esitada veateavituse. Samuti võid helistada infotelefonile +372 5305 5000, mis töötab E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19.

Mis siis saab kui ma ratta ära lõhun või juhtub õnnetus?
Kõige mõistlikum on ratta lõhkumisest teada anda äpi või telefoni teel. Võimalusel teevad meie tehnikud ratta korda. Kui tegemist on suurema veaga, siis tuleb asja esmalt uurida ja sõltuvalt ilmnenud asjaoludest võidakse nõuda kahjuhüvitist, mis võib ulatuda kuni 2500 euroni.

Miks kahjuhüvitis on nii kallis?
See 2500 eurot tuleneb ratta maksumusest. Juhime ka tähelepanu, et tegemist on maksimumsummaga, hüvitise suurus sõltub ikka konkreetsest juhtumist.  

Kas mu laps võib ka rattaga sõita?
Rattaringluse rattad on sobivad sõitmiseks alates 14. eluaastast ning soovitatava pikkusega alates 155 sentimeetrist.

ratta tagastamine ja vahepeatused

Kas ratas tuleb pärast sõitu viia tagasi parklasse või võib jätta kuhugi mujale ka?
Rattad tuleb kindlasti viia tagasi mõnda parklasse.

Kuidas ratta tagastamine käib?
Ratas tuleb üsna jõuliselt lükata dokki ja oodata helisignaali. Tuleb veenduda, et kasutamine on lõppenud, muidu võib teie kasutusaeg edasi tiksuda ja tulla ebameeldiv üllatus.

Kui ma tahan vahepeal poodi minna, aga parklat läheduses ei ole?
Siis saate ratta kinnitada kuhugi parklasse või posti külge korvis oleva lisalukuga (NB! lukk tuleb panna läbi kodarate, muidu võib keegi selle rattaga edasi sõita, aga vastutus jääb ikka sellele inimesele, kes ratta laenutas). Aga siin peab tähele panema, et laenutusaeg ei peatu. Laenutus lõpeb alles siis, kui ratta mõnesse rattaringluse parklasse viite.

Aga kui parklas ei ole ühtegi vaba kohta?
Sel juhul tuleb ratas paigutada parkla kõrvale (mitte kaugemale kui 5 meetrit parklast) ning kinnitada korvis oleva lisalukuga ratta esiratas (NB! lukk tuleb panna läbi kodarate, muidu võib keegi selle rattaga edasi sõita, aga vastutus jääb ikka sellele inimesele, kes ratta laenutas). Kindlasti tuleb jälgida juhtraua ekraanilt, kas sõit õnnestus lõpetada. Kui ratas jääb 5 meetri raadiusest välja, ei pruugi see õnnestuda, kuna sõitu lõpetada saab vaid virtuaalse parkimisala piires.

Lisalukk

Mida täpsemalt tuleb silmas pidada lisaluku kasutamisel?

Vaata õppevideosid:
lisaluku kinnitamine: https://youtu.be/yWqx4x5_xsI
lisaluku avamine: https://youtu.be/es2unGHfQVM

  • Lisalukku kasutatakse kahel juhul: sõidu lõpetamisel, kui parkla on täis, või vahepeatust tehes väljaspool parklaid (kasutusaeg ei lõpe).

  • Rattaparklatesse 5 meetri raadiuses on loodud virtuaalne parkimisala. Kui parkla on täis, tuleb ratas toetada 5 meetri raadiuses jalale, tõmmata lisalukk läbi esiratta kodarate ja kinnitada see paremal pool asuvasse pesasse. (NB! lukk tuleb kindlasti panna läbi kodarate, muidu võib keegi selle rattaga edasi sõita, aga vastutus jääb ikka sellele inimesele, kes ratta laenutas)

  • Kui dokkides on vaba ruumi, tuleb rattad alati dokki panna, et need saaksid laadima hakata. Ka tavaratastes on aku, et ekraan töötaks ja andmevahetus käiks.

  • Tuleb jälgida sõnumeid ekraanil! Parkla juures virtuaalalal peab ekraan andma sõnumi "Sõit on lõppenud", kui sellist sõnumit ei tule, siis ei ole sõit lõppenud ja kasutusaeg kestab edasi ning krediitkaardilt võib maha minna lisatasusid. Ajutisel peatusel väljaspool parklat annab ekraan märku, et tegemist on vahepeatusega ning ratas on kasutusel. Sel juhul kasutusaeg ei lõpe!

  • Kui parkla juures ei õnnestu sõitu lõpetada, siis tuleks liigutada ratas parklale lähemale ja kontrollida, kas lisalukk on kinnitatud paremalt poolt. Kui eelnevad abinõud ei aita, helistada kasutajatoele (5305 5000 E-R kell 7-20 ja L-P kell 11-19) või väljaspool kasutajatoe tööaega edastada teade äpi kaudu (menüüst vali "Teata probleemist").

  • Lisaluku avamisel sisestada ratta number äppi või asetage bussikaart ekraanile ning 5 sekundi jooksul avada lukk. Lisaluku avamiseks lükka lukku esmalt veidi sisse ja üles, siis avaneb lukk kergemini.

  • Kui võtta ratas, millel on aku tühjaks saamas, ja kinnitada see lisalukuga ning ratas sel ajal täiesti tühjaks saab, siis ei saa ratast enam lukust lahti. Siis on vaja tehnikute abi. Arvesta ratta aku seisuga!

Mis siis saab, kui ma ratast tagasi ei too?
Kui jalgratast ei ole tagastatud 5 tunni jooksul, siis rakendub 80€ hilinemise tasu. Kui ratast ei ole pikema aja vältel (üle ööpäeva) tagasi toodud, siis võib rakenduda kahjuhüvitis kuni 2500€. See summa tuleneb rataste maksumusest. Iga juhtumit vaadeldakse eraldi.

 

Millele tuleb tähelepanu pöörata, et sõit oleks turvaline?

Kas rattaga sõites tuleb kiivrit kanda?
Eestis ei nõua liiklusseadus täiskasvanult kiivri kasutamist, küll aga peab alla 16-aastane juht kandma kiivrit. Samas soovitame ohutuse tagamiseks kanda kiivrit kõigil rattaga liiklejatel.

Kus rattaringluse rattaga sõita tohib?
Nagu ka muude ratastega, tuleb sõita kas jalgrattateedel, kergliiklusteena märgistatud kõnniteedel või sõiduteel. Alla 13-aastane jalgrattur ja tema kuni kaks täiskasvanut saatjat võivad sõita vastavalt liiklusseadusele ka sellisel kõnniteel, mis ei ole märgistatud kui kergliiklustee. Ülejäänud ratturid võivad sõita kõnniteel siis, kui sõiduteel sõitmine on tee seisukorra tõttu oluliselt raskendatud.

Talvel libedaga on ju ohtlik, mis siis saab?
Talvel pannakse tavaratastele alla talverehvid. Elektrirattad ei ole miinuskraadidega töös.

Üldine

Kas alguses tehakse ka mingeid soodustusi?
Rattaringluse käivitamisperioodil on plaanitud järgmised soodustused:

  • 1.-8. juunini end kasutajaks registreerinud saavad esimesed kolm kuud tasuta sõiduõigust;
  • alates 9. juunist kuni juuni lõpuni kasutajaks registreerinud saavad ühe kuu tasuta sõiduõigust.

Kas rattaringlus on ööpäevaringne?
Ei. Rattaparklad on suletud rataste laadimiseks ajavahemikul 01.00-05.00.  Sellel ajal on võimalik rattaid parklasse tagastada, aga mitte laenutada.

Kas rattalaenutus on aastaringne?
Elektrirattaid saab mõistetavatel põhjustel laenutada vaid plusskraadidega, kuid 240 tavaratast jääb liiklejate käsutusse ka miinuskraadidega.

Milleks üldse Tartule rattaringlus?
Selleks et linnas vähem autosid ja keskkonnasaastet oleks ning tartlastel oleks võimalus erinevaid ühistranspordiliike kombineerides kiiresti ja mugavalt linnas liikuda. Vähetähtis ei ole ka tervislike eluviiside harrastamine.

Miks elektrirattad?
Siin on paljuski tuginetud teiste linnade kogemusele. Inimesed soovivad oma igapäevaseid toimetusi teha nii, et selg ei läheks higiseks. Lisaks on ka Tartus omad mäed, kust tavarattaga üles sõitmine on päris raske - nt Jakobi, Vanemuise, Riia ja Roosi tn tõusud.

Miks Tartu ei ole valinud sellist süsteemi, kus ratta saab jätta ükskõik kuhu linnas ja ei pea tagastama parklasse? Selliseid on ju mujal maailmas tehtud?
Parklasüsteemiga rattaringlus on vajalik seetõttu, et Tartu süsteemis on suurem osa elektrirattaid, mis vajavad laadimist. Elektrirattad hakkavad dokkides akut täitma. Kui ratas dokki lükata, hakkabki laadimine automaatselt pihta.

Miks neid rattaid nimetatakse tarkadeks ratasteks?
Rattaringluses on kasutusel kaasaegsed uue põlvkonna elektrirattad, mis lisaks elektrimootorile suudavad tehnoloogiliselt reaalajas suhelda kogu rattaringluse süsteemiga. See annab meile infot, kus iga ratas parajasti asub ning kui sellega midagi peaks olema juhtunud, saame ka sellest teada. Ratastele paigaldatud tarkvara abil on kasutajatel võimalik koguda statistikat oma sõitude kohta, näha sõidukiirust, sõidetud distantse jne. Kogu rattaringluse süsteem on kergesti laiendatav ning seda võib vastavalt kasutatavusele ümber korraldada.
Targad rattad on oluline osa targa linna mõtteviisist. Tartu linna üheks olulisemaks eesmärgiks on soodustada keskkonnasäästlike liikumisviiside arengut. Rattaliikluse abil saame vähendada autoliikluse koormust, suurendada kasutajate füüsilist liikuvust ning säilitada Tartu 15-minuti fenomeni. Lisaks andmepõhiselt ja nutikalt planeeritud jalgrattavõrgule väljendab tark ratas elustiili, mida iga linnaelanik ja külaline väärtustab. Targa ratta kasutamine on olla Tartu moodi tark ja teadlik oma  valikutest.

Mis on kogukulu Tartu linnale, sh iga-aastane süsteemi ülalpidamine?
Aastas on süsteemi ülalpidamise kulud umbes 350 000 eurot.

Ettevalmistused rattaringluse rajamiseks

Linnaelanike küsitlus parklate asukohtade valimiseks

Juuli-augusti 2017 said linlased avaldada arvamust, kus võiksid Tartus paikneda rattaringluse rendipunktid ning vastata küsitlusele.

Küsitlusele vastas ligi 247 inimest ja kaardile mängiti 2386 rattapunkti asukohta.

 

Rattaringluse hanked

16. oktoobril 2017 esitas linnavalitsus rahvusvahelise hanke eelteate, mis muuhulgas kutsus huvitatud organisatsioone endast märku andma ning oma pakutavaid tooteid ja teenuseid kirjeldama. Selline koordineeritud turu-uuring aitas ette valmistada tehniliselt keerulise süsteemi hankimist.

Rahvusvahelise hanke kuulutas linnavalitsus välja 3. veebruaril 2018, pakkumiste esitamise tähtaeg on 6. aprill 2018. Hankega soovib linn osta kokku 600 jalgratast (200 tavajalgratast ja 400 elektrijalgratast), 900 kinnitusposti ja 60 infotulpa koos tarne ja paigaldusega ning rattaringluse juhtimissüsteemi tähtajatu kasutuslitsentsi. Hanketingimuste kohaselt soovib linn ka võimalust lähema kahe aasta jooksul osta rattaringlussüsteemi laiendamiseks täiendavalt kuni 200 jalgratast, 300 kinnitusposti ja 20 infotulpa riigihankel pakutud hinnaga. Täpsem info Riigihangete registris.

Hanke võitja kuulutati välja 15. mail 2018 ja edukaks tunnistati Kanada ettevõtte Bewegen Technologies Inc pakkumus maksumusega 2 608 077 eurot.

Lisaks korraldas linnavalitsus ka hanke rattaringluse jalgrattaparklate ning nende aluste projekteerimiseks ja ehitamiseks, kus 15. mail 2018 tunnistati edukaks Terasteenus OÜ pakkumus maksumusega 218 400 eurot.

Last changed 10.09.2019

Planeerimine ja ehitamine

Tartul on head eeldused jalgrattaliikluse arendamiseks. Linna kompaktsus muudab rattal liiklemise mugavaks - kesklinnast jõuab peaaegu igasse linnaossa 10-15 minutiga. Linlased peavad üha enam lugu tervislikest eluviisidest ning rattasõitjaid ja jalakäijaid lisandub Tartu linnapilti iga aastaga üha enam.

Linnavalitsus pingutab selle nimel, et kergliiklejad end linnaliikluses järjest mugavamalt tunneksid. Viimastel aastatel on Tartusse lisandunud kümneid kilomeetreid uusi kergliiklusteid ning rattaliiklusest  on saanud  Tartus eelisarendatav transpordiliik.

Tartu rattateede kaart 2017

Tartu linna kergliiklusteed ArcGis kaardirakenduses

Vaata veel

Last changed 05.02.2018

Arengudokumendid ja uuringud

Muud uuringud

Vaata veel

Täiendavat infot leiab Tartu linna uurimistööde registrist

Last changed 02.07.2018

Kampaaniad ja sündmused

Linnavalitsus korraldab jalgrattasõidu propageerimiseks erinevaid üritusi. Näiteks tähistatakse igal kevadel jalgrattahooaja avamist mitmete üritustega kesklinnas ning sügisel kutsutakse autovabal päeval loobuma kesklinnas liikumiseks autost ning kasutama jalgratast, ühistransporti või võimalust käia jala. Jalgrattaga sõitmise oskuste parandamiseks korraldatakse kaks korda aastas jalgrattakooli kursusi koolilastele.

Autovabadel päevadel on korraldatud ühiseid jalgrattasõite nii rattaentusiastidele kui ka linnajuhtidele. Lapsed on saanud oma oskusi proovile panna vigursõitudel või liikluslinnakus, linlastele on pakutud abi jalgrataste hooldamisel, korraldatud on jalgrattalaatu ja -oksjoneid, tutvustatud uudseid sõiduvahendeid ning avatud uusi kergliiklusteid.

Viimane autovaba päev toimus 21. septembril 2016. aastal, kui Küüni tänaval oli avatud liikluslinnak, toimusid töötoad, räägiti liiklusohutusest ning nõustati rattaomanikke. Autojuhid said juhiloa ettenäitamisel linnaliinibussides terve päeva tasuta sõita ning Emajõel sõitis jõetramm.

Tartu jalgrattahooaja avamise traditsioon ulatub aastasse 2011. Igal kevadel toimub kesklinnas või kaugemal hooaja avaüritus, kus pakutakse taas linlastele abi ratta korrashoiul, korraldatakse lasteüritusi ning  julgustatakse tartlasi oma kaherattaline sõiduk välja tooma ning hooaega alustama.

Mitmel aastal on jalgrattahooaja avamise puhul selgitatud välja kõige jalgrattasõbralikumad asutused. 2013. aastal sai selle tiitli kaardifirma Regio, 2014. aastal maastikuarhitektuuribüroo Artes Terrae, 2015. aastal trükiettevõte Kroonpress ning 2016. aastal AS Nortal.

Jalgrattakooli tegevusi korraldab Tartu linn koostöös Tartu loodusmajaga. Tartu linna jalgrattakool alustas tegevust 2011. aastal ja selle eesmärk on suurendada jalgrattakasutust Tartu linnas, parandada jalgratturite sõiduoskusi ning teadlikkust ohutust liiklemisest; samuti tõsta liiklusohutust ja edendada tervislikke liikumisviise, energiasäästu ning linna elukeskkonna kvaliteeti.

Foto: Kerly Ilves
Foto: Kerly Ilves

Vaata veel:

Jalgrattaüritused ja -kampaaniad

13.12.2016

Last changed 05.02.2018

HEAT projekt

Mis?

Eesti, Soome, Läti ja Rootsi partnerite poolt läbiviidav HEAT-projekt käsitleb kergliiklejate liikumisvõimaluste parandamist strateegilise planeerimisprotsessi kaudu.
Projekti teine eesmärk on hinnata kergliiklusteede rajamise järgset kergliiklejate arvu tõusu ning kergliiklusteede kasutajate tervislikkuse ja heaolu tõusust tulenevat majanduslikku kasu.

Miks?

Oleme veendunud, et linna ja linna toimeala keskkond peab täitma ka jalgsi ja jalgrattaga liikumisega kaasnevaid tervise-, sotsiaal- ja haridusalaseid funktsioone.

Kuidas?

HEAT projekti raames on Tartu linnal kavas koostada kergliiklusteede teemaplaneering. Lähtudes projektis kasutatavast liiklejate tervislikkuse ja heaolu tõusuga kaasneva majanduskasu arvutamise meetodist hinnatakse  projekti WOODFOOTPRINT raames välja töötatud Emajõe äärset kergliiklusteed koos kergliiklussillaga üle Emajõe.

Kavas on korraldada 6 seminari, mille abil kaasatakse spetsialistid, linnaosade ja asustusüksuste (külade) seltsid, huvigrupid teemaplaneeringu koostamisse. Planeering saab valmida tihedas koostöös linnaelanike, piirkondlike ühenduste, spetsialistide ja linna vahel. 

HEAT tööriistaga koostatav majanduslik analüüs põhjendab kergliiklusteede rajamise majanduslikku kasu läbi elanikkonna tervise paranemise ja eluea pikenemise.

Kes?

Projekti konsortsium koosneb seitsmest partnerist neljast riigist:

  • Läänemere piirkonna tervislike linnade ühendus, Soome

  • Edela-Soome nõukogu - Edela-Soome säästva arengu ja energeetika teeninduskeskus (VALONIA), Soome

  • Turu rakenduskõrgkool, Soome

  • Jurmala Linnavolikogu, Läti

  • Balti Uuringute Instituut, Eesti

  • Tartu Linnavalitsus, Eesti

  • Cykelfrämjandet, Rootsi

Millal?

Projekt algas 1. aprillil 2018. a ja kestab kuni 31. märtsini 2021. a.

Projekti kaasrahastab Kesk-Läänemere programm 2014-2020.

Projekti üldine eesmärk on aidata kaasa Läänemere piirkonna linnades ja linnade toimealas tervislikumale, aktiivsemale ja kaasavale planeerimisele, kus kergliiklus on turvaline, populaarne ja vastuvõetav liikumisviis. Selle saavutamiseks töötatakse välja pilootlinnades ja Edela-Soome regioonis osalevate kergliiklusteede infrastruktuuri arendamise kontseptsioonid ja viiakse läbi katseprojektid.

Tänu piiriülesele koostööle õpivad partnerid üksteiselt, jagavad kogemusi ja toetavad üksteist oma eriteadmistega. Projekti tulemusi levitatakse Läänemere piirkonnas ja mujal.

www.heatproject.eu

Last changed 09.04.2019