Teksti suurus

Reavahe

Kontrastsus

Placeholder Placeholder
Background image

Bussiliiklus

Tartu eesmärk on pakkuda keskkonnasõbralikku liikumiskeskkonda, mis arvestab kõiki liikumisviise. Eriti soositakse kergliikluse ja ühistranspordi kasutamist.

Linnaliinid
Hinnad ja soodustused
Pileti ostmine
Pangakaart bussikaardina KKK
Bussikaardi KKK
Liinivõrgu analüüs
Kaug- ja maakonnaliin
Vorbuse bussiliinid
e-Ticketing
Sisene bussi esiuksest
Ööbuss

Tartu linnaliinide info

Pileti ostmine, bussikaardi isikustamine

Sõiduplaanid / Väljumisajad bussipeatuste kaupa

Sõiduplaanid liinide järgi

Reisiplaneerija 
Bussiliinide kaart

Bussiliinide skeem


 

sisene bussi esiuksest

Alates novembrist 2024 on vahemikus kell 19.00–07.00 kohustuslik linnaliinibussidesse siseneda ainult esiuksest ja väljuda tagumistest ustest. Tagumiste uste kaudu võivad ka õhtusel ajal siseneda bussi lapsevankriga ning abivahendeid (nt ratastool, rulaator) kasutavad reisijad, kes saavad sisenemissoovist anda märku keskmise ukse juures asuvast nupust nagu praegugi. 

Loe rohkem muudatusest.

Uus ÖöBUSS

Alates detsembrist 2024 sõidavad Tartus reede ja laupäeva öösiti ööbussid, tehes kolm reisi öö jooksul. Öösiti sõidab liin nr 22 ja see läbib Karlova, Ropka, Variku, Tammelinna, Veeriku, Tähtvere, Supilinna, kesklinna ja Annelinna piirkondi. Tegemist on pilootprojektiga, mis kestab esialgu 2025. aasta kevade lõpuni, mil bussiliinid lähevad üle suvegraafikule. Projekti tulemusi analüüsitakse kevadel ja otsustatakse, kas ööbussid võiksid saada püsivaks osaks Tartu ühistranspordist.

Loe rohkem muudatusest.

Info saamine

Kõigi bussiinfoga seotud küsimuste korral saab teavet Tartu linna infotelefonil 1789.

  • Bussipiletite ja -kaartidega seotud küsimustes võib ka helistada telefonil 611 8000 või kirjutada [email protected] (AS Ridango). Telefon töötab ööpäevaringselt.
  • Liinihäirete ja bussi unustatud esemete puhul võib ka helistada telefonil 631 0282 või kirjutada [email protected] (AS GoBus). Telefon töötab hommikul kella 5-st kuni 00.30ni.

    Muudatused ühistranspordis (linnavalitsuse pressiteated ja teadaanded).

Bussi unustatud asjad

Kui olete unustanud oma asjad bussi, tuleks ühendust võtta AS GoBus dispetšeriga telefonil 631 0282 või kirjutada [email protected]. Abiks on, kui oskate öelda, mis liinil, kellaajal ja kuhu suunas sõitsite. Kirjeldage esemeid ning jätke oma kontaktandmed.

Üldine

1. juulist 2019 on Tartus 13 bussiliini, lisaks kaks ööliini. Linna bussiliine teenindab 64 madalapõhjalist bussi, mis sõidavad keskkonnasäästliku gaasiküttega.  Lepingu uue bussihanke võitja ASiga GoBus-iga sõlmis Tartu linn 24. jaanuaril 2018. Leping kehtib aastatel 2019-2029.

Viimati muudetud 06.12.2024

Bussipiletid, ühispilet ja sooduspiletid

Bussikaardi kodulehekülg

Ühispilet annab sõiduõiguse Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol ja tagab ligipääsu Tartu rattaringluse süsteemile.

*Rahvastikuregistri järgi on sissekirjutus Tartu linnas, Kambja, Luunja või Tartu vallas.

Tasuta sõidu õigus on ainult Tartu linna sissekirjutusega 65-aastastel ja vanematel.
Kambja, Luunja ja Tartu valla eakad saavad osta tartlase sooduspileti.

  • Soodustuse rakendumiseks on vajalik Eesti isikukoodiga isikustatud bussikaart.
  • Soodusgrupid: laps (7-19 eluaastat), noor (20-26 eluaastat), eakas (64 ja enam eluaastat), raske puudega isik.

    Soodustuse erandid:
  • Keskmise puudega isikutele soodustus ei laiene ja nemad peavad ostma täispileti.
  • Raske puude soodustuse saamiseks tuleb kaardile lisada "Soodusgrupp", mida saab teha sotsiaalkindlustusameti puudeotsuse olemasolul raekoja infokeskuses.

    Tasuta sõidu õigus linnaliinibussides

    Ühistranspordiseaduse järgi on riigisisesel liiniveol (k.a kommertsliinidel) tasuta sõidu õigus:

    • lastel, kes ei ole käimasoleva õppeaasta 1. oktoobriks saanud seitsmeaastaseks;
    • puuetega kuni 16-aastastel;

    • sügava puudega 16-aastastel ja vanematel isikutel;

    • raske nägemispuudega isikutel;

    • sügava või raske nägemispuudega isiku saatjal;

    • nägemispuudega isikut saatval juhtkoeral.

     

    Tartu linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem” järgi on Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol (v.a kommertsliinidel) täiendavalt tasuta sõidu õigus isikutel, kelle elukohana Eesti rahvastikuregistris on registreeritud Tartu linn:

    • 65-aastastel ja vanematel isikutel (tasuta sõidu õigust kontrollitakse isikut tõendava dokumendi alusel Raekoja infokeskuse I korrusel ja väljastatakse bussikaart);

    • raske liikumisfunktsiooni puudulikkusega  isikutel (bussikaardi saab isikut tõendava dokumendi ja puude otsuse alusel Raekoja infokeskusest);

    • perekondadel, kus on 4 või enam last ja/või noort, kes on omandamas keskharidust, keskeriharidust või kõrgharidustaseme esimest või teist astet. Keskeri- või kõrgharidust omandades tuleb tõestada noore õpinguid õppimist tõendava tõendiga. (sõiduõiguse saamiseks võtta ühendust [email protected] või tel 736 1199. Väljastatud bussikaardi saab kätte raekoja infokeskusest);

    • hoolekandeasutuses viibivatel lastel (sõiduõiguse saamiseks võtta ühendust [email protected] või tel 736 1199);

    • puudega lapse või sügava puudega isiku saatjal (eraldi kaarti ei väljastata, väljastatavale bussikaardile kirjutatakse „+1”, mida saab puude otsuse alusel Raekoja infokeskusest).

     

    Tähelepanu! Sõidusoodustus ei laiene töövõimetuspensionäridele ja keskmise puudega, sh keskmise liikumispuudega isikutele, nemad peavad ostma täispileti.

    Tartu+ pilet

    Tartu+ kolmekümne päeva pilet on Tartu linnavalitsuse ja MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskuse loodud ühine piletitoode. Seda piletit saavad osta isikud, kelle elukohana Eesti rahvastikuregistris on registreeritud Tartu linn või Kambja vald ning seda saab kasutada sõidupiletina Tartu linnaliini ja maakonnaliini bussides, mis läbivad Tartu linna haldusterritooriumil asuvaid peatusi ning Kambja valla haldusterritooriumil asuvaid Mileedi, Haigla, Eerika ja Märja peatusi.

    NB! Väljaspool Tartu linna haldusterritooriumi piletitoode ei kehti ning sinna ega seal asuvatest peatustest maakonnaliinibussi sisenedes sõiduõigust ei taga!

    Tartu+ kolmekümne päeva pileti hind on 21,28 eurot.

    Linnaliinidel kehtivad Tartu linna kehtestatud sõidusoodustused, maakonnaliinidel kehtivad regionaalministri määrusega kehtestatud sõidusoodustused. Tasuta sõidu õigus linnaliinidel ei laiene maakonnaliinidele ja vastupidi.

    2017. aasta Eesti omavalitsuste haldusreformi käigus liideti Tartu linnaga Tähtvere vald. Endise Tähtvere valla piirides elavatele isikutele, kelle elukohani Tartu linnaliinivõrk ei ulatu, pakub ühistransporditeenust MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus. Praegu peavad nad, kui neile ei laiene linnavolikogu määrusega või regionaalministri määrusega kehtestatud sõidusoodustused, Tartu linnas ühistranspordiga sõitmiseks ostma Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol sõitmiseks pileti (30-päeva pilet - 18,50 eurot) ja MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus avaliku teenindamise lepingu alusel teostataval liiniveol sõitmiseks pileti (30-päeva pilet - 25 eurot). Selleks et võimaldada ka selles piirkonnas elavatele isikutele ühistranspordi kasutamist soodsamalt ja ühe piletiga (Tartu linna pilet), loodi Tartu Linnavalitsuse ja MTÜga Tartumaa Ühistranspordikeskus ühine piletiliik „Tartu+ kolmekümne päeva pilet“.

    Bussitrahvid

    Ühistranspordiseaduse § 67 lg 1 p 1 järgi peab ühissõiduki kasutamiseks olema kehtiv pilet, vajadusel tuleb pilet kompostriga märgistada, vastava seadme olemasolul registreerida või muul ettenähtud viisil kehtivaks muuta.

    Kehtiva piletita sõidu eest on mõjutustrahv 40 eurot.


    Juhul kui teile on koostatud väärteoprotokoll, on teil võimalik esitada vastulause 15 päeva jooksul.
     

    Vastulause blankett

    Vastulause blankett

     

    Juhul kui teile on koostatud lühimenetluse otsus, on teil võimalik esitada kaebus 15 päeva jooksul.

     

    Kaebus lühimenetluse otsusele

     

    Kui teile on määratud rahatrahv, on võimalik taotleda rahatrahvi maksetähtaja pikendamist.
     

    Rahatrahvi tasumise maksetähtaja pikendamise taotlus

    Rahatrahvi tasumise maksetähtaja pikendamise taotlus

     

    Vastulauset ja taotlusi saab esitada Tartu infokeskusesse (Raekoda, I korrus) või e-posti aadressil [email protected].

     

    Viimati muudetud 06.01.2025

    Pileti ostmine, bussikaardi isikustamine

    Piletiinfot saab Tartu linna infotelefonilt 1789 . Rikete, kaardi blokeerimise ja probleemide korral helistage 611 8000 (Ridango) või kirjutage [email protected].

    Tartu bussikaart

    2015. aastal tulid Tartu linnaliinibussides kasutusele elektroonilised bussikaardid – kontaktivaba kiibiga plastikkaardid ja kleebised, mida tuleb bussi sisenedes viibata bussiuste juurde paigaldatud seadme ehk tuvasti juures, kuni kostab helisignaal.

    Ühistranspordiseaduse järgi ei pea kaarti omama ja sõitu registreerima tasuta sõidu õigusega isikud:

    • lapsed, kes ei ole käimasoleva õppeaasta 1. oktoobriks saanud seitsmeaastaseks;

    • lapsed, kelle koolikohustuse täitmise alustamine on edasi lükatud;

    • kuni 16-aastased puudega isikud;
    • sügava puudega 16-aastased ja vanemad isikud;
    • raske nägemispuudega isikud;
    • sügava või raske nägemispuudega isiku saatjad.

    Vanemad kui 65-aastased pensionärid ja teised tasuta sõiduõigusega reisijad peavad oma sõidud registreerima, viibates kaarti tuvasti juures (Tartu linnavolikogu 25.06.2015. a määrus nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem”).

    NB! Kui klient soovib kaarti nt lahti isikustada või on ekslikult vale perioodipileti ostnud ja soovib seda tühistada, siis seda saab teha allkirjastatud avalduse alusel aadressilt [email protected]. Avaldus peab sisaldama panga andmeid, panga nime, saaja nime, konto IBAN nr ning selgitust. Selgitusse lisada võimalikult palju infot, mis kiirendab juhtumi lahendamist: nt kust pilet osteti, missugune pilet osteti, kuupäev, kellaaeg (kasvõi umbmäärane), kaardi number või isikukood, mis numbriga bussis juhtum aset leidis jne. Lihtsalt info küsimise korral pole allkirjastatud avaldust vaja.

    Tartu bussikaarti saab kasutada ka Tartumaal, Tallinnas, Pärnus, Narvas, Rakveres, Sillamäel. Samuti Harju, Lääne-Viru, Hiiu, Saare, Pärnu, Valga ja Põlva maakonnas ning Go Busi kaugliinidel.

    Viipemaksekaardiga pileti ostmine

    Tuvastist saab kontaktivaba pangakaardiga osta tunnipileteid. Kui pangakaart on isikustatud, kehtivad tunnipiletile soodushinnad. Päeva jooksul kolme või enama tunnipileti ostmisel asendatakse tunnipilet päevapiletiga.

    Viipekaardi kasutamiseks tuleb internetipangas aktiveerida viipemaksete võimalus. Viipekaart tuleb rahakotist välja võtta ja asetada tuvastile viipemakselogoga kohakuti (mitte kaugemale kui paar sentimeetrit). Roheliste tulede süttimine ja üks pikk helisignaal tähendavad, et piletiost õnnestus. Punaste tulede süttimine ja kaks lühikest signaali tähendavad, et piletiost ebaõnnestus. Kui viipemaksed on lubatud, kaardil on piisavalt raha ja kaarti kasutatakse õigesti, aga piletiost ei õnnestu, võib pöörduda Ridango infotelefonile 611 8000 (24 h).

    Soovitame sõitu registreerides või piletit ostes võtta vastav kaart rahakotist välja, et vältida tahtmatuid kaardimakseid. 

    Pärast pileti edukat ostmist võib uuesti tuvasti juures pangakaarti viibata ja veenduda pileti olemasolus. Kui soovitakse osta mitu piletit, siis sarnaselt bussikaardile tuleb pärast kaardi edukat kasutamist vajutada tuvasti nooleklahvile ning valida täiendavate piletite kogus ning ostu kinnitamiseks vajutada klahvile OK ja näidata seejärel uuesti tuvastile oma pangakaarti.

    Infot oma sõitude kohta saab vaadata https://tartu.pilet.ee veebikeskkonnast pangakaardi numbri alusel. Kui sõidupilet on ostetud kontaktivaba pangakaardiga, tuleb kontrolörile esitada enda pangakaart, mida on tuvasta juures viibatud.

    Klienditoe leht viipekaardiga seotud probleemidest teatamiseks
    Korduma kippuvad küsimused viipemaksega pangakaardi kasutamise kohta
    Juhised, kui pilet on ostetud nutiseadmega ja bussi peale tuleb piletikontroll

    QR-piletid

    QR-pilet on ruutkoodi kujul olev tunnipilet, millega saab sõidu bussis tuvasti juures registreerida.

    QR-pileti registreerimiseks aseta nutiseadme ekraanil või paberile prinditud  ruutkood igal bussi sisenemisel tuvasti koodilugeja ekraani juurde. Maksimaalselt saab ühele QR-piletile korraga osta 10 tunnipiletit. Soovitud arv tuleb valida ostuhetkel.

    QR-pileti saab osta piletimüügilehelt tartu.pilet.ee

    Tuvastid

    Olenemate sellest, millisele kaardile on ostetud pilet (bussikaart, õpilaspilet, ISIC kaart, teiste maakondade bussikaardid vmt), tuleb kõik oma sõidud tuvasti juures registreerida.  Kaart tuleb viia tuvastile lähedale ning jälgida, kas pileti registreerimine õnnestus. Roheliste tulede süttimine ja üks pikk helisignaal tähendab, et sõidu registreerimine õnnestus. Punaste tulede süttimine ja kaks lühikest signaali tähendavad, et sõidu registreerimine ebaõnnestus. 

    Selleks et vältida tahtmatuid makseid, tuleb nii bussikaart kui ka kontaktivaba pangakaart rahakotist või kotist välja võtta ja neid eraldi kasutada.

    Uudse võimalusena saab kõikidest tuvastitest osta kontaktivaba pangakaardiga tunnipileteid.

    Rohkem infot pileti ostmisest ja sõidu registreerimisest tuvasti juures

    Viimati muudetud 26.08.2025

    Korduma kippuvad küsimused- Kuidas kasutada isikustatud pangakaarti bussikaardina

    Pangakaardi isikustamine

    Kuidas isikustada pangakaarti?
    Pangakaarti saab isikustada tartu.pilet.ee veebilehel , logides sisse ID-kaardi, Mobiil-ID või Smart-IDga. Vali “Lisa uus kaart” ja järgi ekraanil kuvatavaid juhiseid. Lisatud pangakaarti näed “Minu konto” ja “Kaardid” all.

    Kas pangakaardi isikustamine on tasuline? 
    Jah, pangakaardi isikustamine maksab 3€. Tasuda saab ainult sama kaardiga, mida isikustatakse. 

    Kas on turvaline oma pangakaardi andmed sisestada veebilehel tartu.pilet.ee
    Tartu.pilet.ee veebilehele on pangakaardi andmete sisestamine turvaline ja kaitstud. Sisestatavaid pangakaardi andmeid hoitakse sertifitseeritud keskkonas vastavalt Euro/MasterCard reeglitele, täiesti lahus piletitest ja muudest isikuandmetest piletisüsteemis. 

    Kas pangakaarti saab isikustada bussikaartide müügipunktides?
    Pangakaardi isikustamine müügipunktides ei ole võimalik.

    Mitu pangakaarti saab olla  korraga isikustatud? 
    Tartu.pilet.ee süsteemis saab korraga olla isikustatud ainult üks pangakaart. Kui uus kaart isikustatakse, kaotab eelnev isikustatud kaart kehtivuse ning kehtima hakkab koheselt uus.

    Kas saan pangakaardi isikustamise tühistada?
    Pangakaardi isikustamise saab tühistada eemaldades kaardi oma konto küljest veebilehel tartu.pilet.ee. See võib olla vajalik näiteks juhul, kui kaart on kadunud, aegunud, kahjustunud vms põhjusel.

    Mis saab kehtivast perioodipiletist, kui pangakaart kaotatakse, see aegub või selle isikustamine tühistatakse?
    Kui pangakaart kaob või selle isikustamine tühistatakse, kantakse kehtiv perioodipilet isikukoodile. See tähendab, et pilet jääb endiselt kehtima ja seda saab edasi kasutada isikustatud bussikaardiga. Uuele isikustatud pangakaardile kehtiv perioodipilet üle ei tule.

    Kas pangakaarti saab isikustada, kui bussikaarti ei ole? 
    Pangakaardi isikustamiseks ei ole bussikaarti vaja. 

    Sain uue pangakaardi, kas pean selle uuesti isikustama ja isikustamise eest maksma?
    Jah. Kui saate uue pangakaardi, siis peate selle oma kontole lisama veebilehel tartu.pilet.ee ja isikustama ning tasuma 3€. Olemasolev perioodipilet uuele pangakaardile üle ei tule.

    Mul on VISA pangakaart, miks ma ei saa seda isikustada ja sellele piletit osta?
    VISA pangakaarte ei ole võimalik isikustada ega neile perioodi- või sooduspileteid osta kaardi tootjapoolsete piirangute tõttu.

    Pileti ostmine

    Kuidas osta pangakaardile perioodipiletit?
    Perioodipiletit saab isikustatud pangakaardile osta ainult veebilehelt tartu.pilet.ee. Pileti ostmiseks tuleb sisse logida oma kontole, valida piletikandjaks isikustatud pangakaart ja lisada sobiv perioodipilet. Pileti eest saab tasuda ainult sama pangakaardiga, millele piletit ostate. Pangakaardile ostetud pilet ei kehti bussikaardil!

    Kas saan osta soodushinnaga tunnipileti isikustatud pangakaardiga?
    Isikustatud pangakaarti saate kasutada soodushinnaga tunnipileti ostmiseks bussis tuvastist, kui teil on kehtiv sõidusoodustus ja puudub aktiivne perioodipilet. 

    Mul on perioodipilet pangakaardil. Kas saan osta tunnipileti sõbrale/kaaslasele? Pangakaardiga saab osta korraga lisapileteid kuni viiele sõitjale. Selleks tuleb registreerida kõigepealt enda sõit, valida nooltega täiendavate piletite arv ja uuesti viibata kaarti tuvasti juures. Kui jätkate sõitu teise bussiga tunni jooksul, piisab sõidu registreerimisest pangakaardiga, lisapiletite arvu uuesti ei ole vaja valida. 

    Kas saan osta lapsele/pereliikmele perioodipileti tema isikustatud pangakaardile ja tasuda pileti eest enda pangakaardiga?
    Kahjuks ei ole võimalik sellist ostu sooritada, sest tasuda tuleb sama pangakaardiga, millele pilet ostetakse.

    Kas minu soodustused kehtivad ka isikustatud pangakaardil?
    Jah, isikule kehtivad soodustused kanduvad isikustamisel üle ka pangakaardile.

    Miks ma ei saa osta Tartu+ piletit pangakaardile?
    Tartu+ pilet kehtib endise Tähtvere valla piires ka Tartu maakonnaliinil, kuid maakonnaliine teeninindavates bussides olevad tuvastid ei oska pangakaardilt perioodipileteid lugeda. Tartu+ pileti jaoks saad kasutada bussikaarti.   

    Ühispilet ja rattaringlus

    Kui ostan isikustatud pangakaardile ühispileti, kas saan selle siduda rattaringluse kontoga?
    Jah. Isikustatud pangakaart, mille peal on ühispilet, tuleb lisada rattaringluse kontole nagu bussikaart (valida menüü ”Kaardid”, ”Lisa uus kaart”).

    Kas korraga saab olla seotud rattaringluse kontoga bussikaart ja isikustatud pangakaart?
    Ei saa. Kasutaja peab valima, kumba kaarti ta kasutada soovib.

    Mul on ühispilet pangakaardile ostetud, kas saan pangakaardiga rattaringluse rattaid avada? 
    Füüsilise ega digitaalse pangakaardiga rattaid avada ei saa. Rattaid saab avada rattaringluse äpiga, kui kontole on lisatud bussikaardina isikustatud pangakaart, mille peal on ühispilet.

    Sõidu registreerimine bussis

    Kuidas registreerida sõitu bussis tuvasti juures?
    Sõidu saab registreerida tuvasti juures füüsilise pangakaardiga ja kui pangakaart on lisatud Google või Apple Walletisse, siis nutitelefoni või -kellaga. Kogu päeva jooksul kasuta kindlasti sama piletikandjat (nt ainult telefoni). Uue mobiilse seadmega esmakordsel registreerimisel broneeritakse tasu 1 euro, mis vabastatakse mõne tööpäeva jooksul. 

    Kui perioodipilet on ostetud pangakaardile, kas päeva jooksul saab bussis sõitu registreerida erinevate piletikandjatega (telefon, nutikell, pangakaart)? 
    Kui perioodipilet on ostetud isikustatud pangakaardile, tuleb päeva jooksul kasutada sama piletikandjat – füüsilist pangakaarti või nutitelefoni/nutikella salvestatud pangakaarti (Apple või Google Wallet).

    Kas saan pangakaardile ostetud perioodipiletit kasutada ka bussikaardiga?
    Ei saa. Pangakaardile ostetud perioodipilet kehtib ainult pangakaardil ja sõitu saab bussis registreerida ainult pangakaardi või selle digitaalse versiooniga (telefon või nutikell). 

    Kas saan bussikaardile ostetud perioodipiletit kasutada ka pangakaardiga?
    Ei saa. Bussikaardi või isikukoodi numbriga ostetud perioodipiletid ei kajastu pangakaardil ja sõitu saab bussis registreerida ainult bussikaardiga. 

    Miks ei saa isikustatud ISIC pangakaardile ostetud piletit registeerida tuvastis/bussis?  
    Kui perioodipilet on ostetud isikustatud ISIC pangakaardile, siis tuleb bussis sõidu registreerimiseks kasutada sama kaardi digitaalset versiooni nutiseadmes (nt Google või Apple Walletis).  Füüsiline ISIC pangakaart on piletimüügisüsteemis pangakaardina blokeeritud ja seetõttu ei saa sellega sõitu tuvasti juures registreerida. Küll aga saab seda kasutada füüsilise bussikaardina. Juhime tähelepanu, et bussikaardil ja pangakaardil olevad perioodipiletid ei ole ristkasutatavad.

    Mulle siiski ei sobi pangakaarti bussikaardina kasutada. Kas saan oma kehtiva perioodipileti bussikaardile üle kanda?
    Jah, kehtiv perioodipilet kantakse pangakaardi eemaldamisel isikukoodile ja seda saab edasi kasutada isikustatud bussikaardiga.

    Kas saan kasutada pangakaarti sarnaselt ühiskaardile Tartu maakonnaliinidel?
    Maakonnaliinide bussides ei ole pangakaardi kasutamine isikustatud bussikaardi asemel võimalik. Pangakaardiga saab osta bussijuhilt vaid üksikpiletit. Perioodipiletite (sh. Tartu+ 30 päeva pilet) ja tasuta sõidu õiguse registreerimiseks maakonnaliini bussides saab kasutada bussikaarti

    Muud küsimused

    Kas ma tohin oma pangakaardil olevat perioodipiletit jagada?
    Ei tohi. Pilet on personaalne ja seotud pangakaardi omaniku nimega. Pileti laenamine kellelegi teisele ei ole lubatud ja pileti jagamise eest on õigus määrata trahv 40€. 

    Mida teha kui pangakaart läheb kaduma või varastatakse?
    Kui pangakaart läheb kaduma ja te sulgete selle pangas, siis kaardiga tuvastist enam piletit osta ei saa, kuid kehtiv perioodipilet jätkab toimimist seni kuni te ei eemalda pangakaarti oma konto küljest. 

    Pangakaardi sulgemisel pangas piletisüsteemist kaarti automaatselt ei eemaldata, kuna piletisüsteem ei tea, kas blokeering pangas on ajutine või lõplik. Seepärast tuleb vana kaart, kui seda enam kasutada ei saa, piletiveebis oma konto küljest lahti siduda. Siis saab ka lisada uue kaardi ja sellele osta uue pileti või kasutada olemasolevat perioodipiletit bussikaardiga.

    Kuidas kontrollida pangakaardil oleva perioodipileti kehtivust?
    Pangakaardiga ostetud pileteid saab kontrollida veebilehel tartu.pilet.ee valides menüüst “Pangakaardi info” või “Minu konto”. Info nägemiseks sisesta oma pangakaardi number või logi sisse oma kontole.

    Mida teha, kui tuvasti ei tunne minu pangakaarti või telefoni ära?
    Veendu, et kasutad sõidu registreerimiseks sama pangakaarti, millele perioodipilet on ostetud.

    Kas nutitelefoni või -kellaga saab registreerida bussis tuvasti juures sõidu, kui pilet on ostetud pangakaardile?
    Jah. Sõidu registreerimiseks bussis saab kasutada kas pangakaarti, mobiiltelefoni või nutikella, kui pangakaart on lisatud Google või Apple Walletisse.

    Miks ma ei näe oma pileteid ja kaarte, kui login sisse ID-kaardi, Smart-ID või Mobiil-ID-ga?
    Kui oled varem kasutanud sisselogimiseks e-postiaadressi ja salasõna, siis ei ole sinu vana konto automaatselt seotud Sinu isikukoodiga. Seetõttu ei kuvata ka varasemaid andmeid tugeva autentimisega sisselogimisel. Sellsk, et e-postikontol olevaid andmeid ka tugevalt sisse logitnuna näha, pead oma konto isikukoodga siduma. Selleks tee nii:

    1. Logi sisse oma e-postiaadressi ja parooliga;
    2. Mine lehele “Minu konto”;
    3. Vali “Minu profiil”;
    4. Vajuta “Seo oma isikukoodiga”;
    5. Tuvasta end ID-kaardi, Smart-ID või Mobiil-ID-ga;
    6. Pärast kinnitamist “Seo isikukoodiga” on konto seotud Sinu isikoodiga.

    Piletikontroll

    Kuidas tõestan piletikontrollile pileti olemasolu? 
    Piletikontrolörile peab reisija esitama pangakaardi (füüsiline või digitaalne), millega bussis sõit tuvasti juures registreeriti. Piletikontrolöril on õigus töödelda pangakaardi andmeid, sealhulgas kaardi numbrit ja kaardil olevat nime.

    Kas piletikontrollil on õigus küsida isikut tõendavat dokumenti, kui olen kasutanud pangakaarti sõidu registreerimiseks või pileti ostmiseks bussis?
    Kui kasutad pangakaarti bussikaardina, võib piletikontrolör paluda sul esitada isikuttõendava dokumendi. See on vajalik selleks, et veenduda, et pangakaart kuulub sulle ja sul on õigus sellel olevat piletit kasutada.

    Viimati muudetud 06.10.2025

    Korduma kippuvad küsimused

    Bussikaart – ostmine, isikustamine, raha laadimine

    Kuidas osta bussikaardile piletit?
    Müügipunktist kaardile/õpilaspiletile perioodipileti ostmiseks või raha pealelaadimiseks tuleb müüjale esitada kaart või öelda bussikaardi number. Seejärel tuleb nimetada toode, mida soovitakse osta – nt 30 päeva pilet tartlasele vms. Internetist bussikaardile raha laadimine, pileti ostmine ja kaardi isikustamine on leitav aadressilt https://tartu.pilet.ee . Juhul kui soovitakse osta mõne teise linna perioodipiletit, siis saab seda teha pilet.ee veebilehel.  

    Kas bussikaardile on võimalik laadida raha ja osta perioodipilet üheaegselt?
    Jah, bussikaardile on võimalik osta kuni kaks perioodipiletit ja selle kehtivuse ajal laadida ka raha. Sõidu registreerimisel kontrollib süsteem algselt perioodipileti (nt 30 päeva pilet) olemasolu, kui see puudub, kontrollitakse raha olemasolu kaardil. Juhul kui kaardil ei ole perioodipiletit ega raha, tuleb osta pilet bussijuhilt või sõidukist väljuda.

    Kas bussikaardiga saab osta ka oma kaasreisijale pileti?
    Bussikaardiga saab osta korraga lisapileteid kuni viiele sõitjale. Selleks tuleb registreerida kõigepealt enda reis, valida nooltega täiendavate piletite arv ja uuesti viibata kaarti tuvasti juures. Korduval sõidu registreerimisel ilma täiendavate reisijate arvu valimata lisapiletit ei müüda, vaid näidatakse veelkord registreeritud sõidu infot.

    Miks esineb pileti ostmisel veateade „Maksimaalne perioodipiletite arv on ületatud“?
    Ühel kaardil saab korraga olla maksimaalselt 2 perioodipiletit. Uue perioodipileti saab osta, kui aktiivne perioodipilet kaotab kehtivuse ning kaardile on jäänud jälle üks pilet. Veateate esinemisel kontrolli oma piletite seisu https://tartu.pilet.ee/et/balance.

    Kas pensionärid peavad kaardi eest maksma?
    Esimese kaardi saavad üle 65-aastased Tartu linna pensionärid tasuta, selle kaotamise/katki minemise korral tuleb järgmine kaart osta. Ülejäänud pensionäridel, kel tasuta sõidu õigust ei ole, tuleb kaart osta. Kaart on tähtajatu.

    Mis vahe on isikustatud ja isikustamata kaardil?
    Soodustuste jaoks tuleb kaart isikustada ehk siduda ühe inimesega. Kui kaart kaob, jääb kaardiga seotud kontole raha alles ja konto tuleb vaid siduda uue kaardiga. Isikustamata kaart ei ole seotud ühegi konkreetse inimesega ja kui see kaob, läheb kaotsi ka raha, mis kaardil veel kasutamata. Isikustatud saab olla vaid üks kaart (õpilastel saab olla isikustatud kaks kaarti - õpilaspilet ja üks pildita bussikaart).

    Kuidas kaardi isikustamine käib? Kus seda teha saab? Mis see maksab?
    Kaarte saab isikut tõendava dokumendi ettenäitamisel isikustada samades müügikohtades, kus kaarte müüakse. Seda saab teha mugavalt ka internetis. Müügikohtades kaarti isikustades kaasneb teenustasu (1 euro), internetis saab seda teha tasuta.  

    Kas isikustatud kaardiga peab alati kaasas olema ka isikut tõendav dokument?
    Isikut tõendavat dokumenti küsitakse vaid soodustuste korral. Kui te isikustate bussikaardi lihtsalt põhjusel, et kaardi kadumisel raha kaotsi ei läheks, aga sõidate täispiletiga, siis pole bussikontrolöridel põhjust dokumenti küsida.

    Kuidas mobiiltelefoniga saab kaarte isikustada?
    Tavalise mobiiltelefoniga ei saa kaarti isikustada, küll aga nutitelefoniga, minnes samale veebilehele, kus kaartide isikustamine toimub.

    Kuidas saab raha kaardile laadida? Kas teenustasu on ka?
    Seda saab teha müügipunktides, internetis ja mobiilirakenduses Pilet.ee. Internetis ja müügikohtades on raha laadimine tasuta, aga mobiilirakenduse kaudu raha laadides lisandub teenustasu (vastavalt teenusepakkuja hinnakirjale).

    Minu telefonil ei ole *(tärn) nuppu, kuidas toimida, kui soovin ikkagi mobiiliga raha laadida?
    Mõningate nutitelefonide puhul, mille osakaal kogu turust on küllaltki väike, pole võimalik kõne ajal vajutada * (tärn) nuppu.
    Interactive voice response (IVR) tehnoloogias on * (tärn)  nupu vajutamine sama tähendusega mis # nupu vajutamine. Seega kui konkreetsel telefonil pole *(tärn) nupu kasutamine võimalik, siis tuleb kasutada # nuppu.

    Kust ma näen, kui palju mul raha järel on?
    Raha jääki ja pileti kehtivusaega kaardil saab kontrollida bussis tuvasti juures, müügikohtades ja internetis.

    Kuidas kontrollida lapse bussikaarti, muudatus seoses uue isikuandmete kaitse üldmäärusega?
    Uue isikuandmete kaitse üldmäärusega seoses kadus ära võimalus isikukoodi järgi kontrollida bussikaardil olevaid pileteid/raha jääki.
    Selleks, et kontrollida lapse bussikaardil raha jääki, tuleb lapsevanemal ennast sisse logida tartu.pilet.ee keskkonda ja oma laps siduda enda kontoga. Valida Minu piletid - Seotud kaardid ja piletid -Lisa kaart - Lisa õpilaspilet
    Täita ära lahtrid: õpilaspileti triipkoodi number, isikukood, õpilase nimi.
    See on ühekordne toiming ning edaspidi on laps juba Teie kontoga seotud ning nimetatud keskkonda sisse logides näete seotud kaartide ja piletite all oma lapse bussikaarti ja vaba raha jääki. Hetkel on arendamisel ka võimalus näha kehtivat perioodipiletit.

    Kas uus süsteem teavitab, kui pileti kehtivus lõpeb?
    Tuvasti annab igal kaardiga viipamisel märku perioodipileti kehtivusest või raha jäägist.

    Kas bussikaardile laetud raha on võimalik tagasi laadida?
    Kaardile kantud rahal ei ole kasutamiseks ajalist piirangut. Kaardile laetud raha on võimalik kasutada ka aastaid hiljem kõikjal Eestis, kus on mindud üle elektroonilisele piletisüsteemile. Juhul kui inimene soovib kaardile laetud raha tagasi saada, siis seda on võimalik teha digitaalselt allkirjastatud avalduse alusel [email protected] aadressile.

    Kui kaua bussikaart kehtib ja kas teda tuleb mingi aja pärast uuendada?
    Bussikaart on tähtajatu ja kehtib nii kaua kuni see kaotsi või katki läheb.

    Sõitmine

    Kas bussikaardi omamine ja sõidu registreerimine on kohustuslik?
    Juhul kui bussikaarti pole, on võimalus osta tunnipilet bussijuhi käest, mis maksab 2 eurot (bussikaardiga tuvastist ostes maksab soodushinnaga tunnipilet tartlasele 0,60 eurot ja mittetartlasele 0,90 eurot, täishinnaga tunnipilet tartlasele 1 euro ja mittetartlasele 1,50 eurot).

    Sõidu registreerimine tuvasti juures on kohustuslik kõigil, ka pensionäridel ja õpilastel (v.a Ühistranspordi seaduse alusel tasuta sõitjatel).

    Kui inimene on bussikaardiga sõidu registreerinud, aga juhtub kaardiga hiljem tuvastile liiga lähedal seisma, kas tuvasti võtab siis uuesti kaardilt raha maha?
    Ei, mitmel järjestikusel korral kaarti tuvasti ees viibutades ei võeta bussikaardilt uuesti raha maha, vaid kuvatakse ainult piletiinfot. Lisapileti soetamiseks on tarvis valida tuvasti ekraanilt nooltega täiendavate piletite arv ning seejärel tuleb uuesti viibata kaarti tuvasti juures.

    Mis saab siis, kui tunnipileti aeg saab otsa, aga inimene veel sõidab ühistranspordis?
    Juhul kui tunnipileti aeg saab otsa sõidukis registreeritud sõidu jooksul, siis võib kasutaja ühistranspordis enda sõidu olemasoleva piletiga lõpetada.

    Kas kõikidel liinidel on lõpp-peatus?
    Jah, kõik liinid on lõpp-peatusega.

    Miks palutakse lõpp-peatuses reisijatel bussist väljuda?
    Bussijuhil on õigus paluda reisijatel bussist lahkuda, sest bussijuhil on ette nähtud puhkepausid, samuti ei pruugi buss sõita sama liini edasi. Bussijuhil on õigus sõita lõpp-peatuses liinilt eemale busside parkimisalale, mis tähendab, et ta väljub otseselt sõitjate teeninduskohustusest. Uus kohustus tekib juhil vastavalt sõiduplaanile ja paus on aeg vajalike toimetuste tegemiseks või lihtsalt puhkuseks, et uut teenindusringi värskemana alustada.

    Mida teha, kui tuvasti üldse bussikaardile ei reageeri?
    Esiteks tuleb kontrollida ühissõiduki teisi tuvasteid, kas nendes on võimalik sõit registreerida. Kui ühissõidukis mitte ükski tuvasti ei reageeri, tuleb sõitjal veast informeerida bussijuhti. Juhul kui tuvastid hakkavad sõidu ajal taas tööle, tuleb oma reis koheselt registreerida, sest oma sõidu registreerimata jätmisel on piletikontrolöridel õigus teha trahvi.

    Mida peab tegema inimene, kui tuvasti annab teada, et sõiduõigust ei ole, st perioodipiletit pole, kaardil on raha otsa saanud ja sularaha samuti kaasas ei ole? 
    Sel juhul tuleks bussist väljuda ja seejärel internetist või mobiilirakenduses Pilet.ee osta perioodipilet või laadida kaardile raha.

    Kui mulle on ühistransport tasuta, aga sõit jääb tuvasti juures registreerimata, kas siis tehakse trahv piletita sõidu eest?
    Tasuta sõiduõiguse annab isikustatud bussikaart, mis tuleb ühistransporti sisenedes tuvasti juures aktiveerida. Kui bussikaardil/õpilaspiletil olevat tasuta sõidu õigust ei aktiveerita, siis on õigus sõitjat trahvida.

    Miks peab iga sõidu registreerima?
    Sõiduõiguse annab bussikaardi viibutamine (kuni kostab helisignaal) ehk sõidu registreerimine, mitte kaardi omamine. Linn vajab bussisüsteemi paremaks planeerimiseks võimalikult häid andmeid busside reaalse kasutamise kohta. Iga sõit loeb.

    Kuidas tekib päevapilet?
    2,50 euro eest (mittetartlane 3,75 euro eest) võib päevas teha piiramatu arvu sõite. Raha võiks kaardil olla päeva alguses 4,50 eurot, sest arvutuste kombinatsioone (sõltuvalt sõitude arvust ja soetatud tunnipiletitest) on mitmeid.

    Kas ilma kaarti viipamata võib trahvi saada?
    Jah, isegi kui olete oma kaardiga seotud kontole raha kandnud või ostnud mõne pileti, kuid ei ole oma sõitu tuvasti juures registreerinud, võite trahvi saada.

    Miks peavad ka tasuta sõitjad sõidu registreerima?
    Ka tasuta sõiduõigusega bussireisijate reaalsete sõitude kohta on info vajalik, et paremini planeerida bussiliine.

    Kuidas osta ühe kaardiga mitmele inimesele piletit?
    Korraga saab osta pileti kuni viiele reisijale. Selleks registreeri tuvasti juures kõigepealt enda reis, seejärel vali nooltega täiendavate piletite arv ning viibuta kaarti uuesti tuvasti juures.

    Kuidas õpilased sõita saavad?
    Õpilastele toimib kaardina Tartu uus õpilaspilet. Isikustatud õpilaspileti saab õpilane koolist. Raha saab kanda kontole ja osta perioodipiletit samal moel nagu bussikaartidegi puhul. Vanemaid õpilaspileteid bussikaardina kasutada ei saa, sest neil puuduvad kontaktivabad kiibid.

    Õpilaste ja puudega õpilaste bussikaartide kohta loe täpsemalt

    Kas üliõpilased saavad sõita ISIC-kaardiga?
    Tartu piletisüsteemis saab kasutada järgmiseid ISIC kaarte: EÜLi poolt MinuKool süsteemi kaudu väljastatavaid puutevaba kiibiga varustatud Eesti õpilaspileteid, ISIC õpilaspileteid, ISIC üliõpilaspileteid, Eesti üliõpilaspileteid, ITIC õpetajakaarte, IYTC Noortekaarte ja Personalikaarte; SEB Pank väljastatavaid puutevaba kiibiga pangakaarte ISIC Õpilase, ISIC Tudengi ja ITIC Õpetaja (NB! Ei saa kasutada pangakaarti SEB ISIC Õpilane Electron) ning Swedbanki väljastatavat puutevaba kiibiga varustatud ISIC MasterCard Tudengikaarti. 

    Sõidu registreerimiseks või sõiduõiguse tõendamiseks tuleb esmalt oma kaart registreerida aadressil https://tartu.pilet.ee/tickets/isic . Selleks on vajalik sisestada oma isikukood ja anda nõusolek endaga seotud kaardiandmete edastamiseks piletisüsteemile. ISIC-kaardid toimivad ühistranspordis sarnaselt Tartu bussikaardiga. Isikul on võimalik osta kas pilet või laadida kaardile soovitud summas raha. Pileti saab osta isikukoodi alusel kas https://tartu.pilet.ee/buy lehelt, mobiilirakenduses Pilet.ee või müügipunktides. 

    Mida tuleb bussikontrollile esitada siis, kui pilet on ostetud nutiseadmega (telefon või kell)?
    Pileti kontrollimiseks peab reisija ütlema nutiseadmega pileti ostmiseks kasutatud kaardi nn „digitaalse kaardinumbri“ 4 viimast numbrit. Loe lähemalt.

    Tasuta sõidu õigus

    Ühistranspordi seaduse alusel tasuta sõitjad (nemad ei pea bussikaarti omama ja bussis midagi tegema, kuid puudega isikud saavad soovi korral tasuta bussikaardi Raekoja infokeskusest, millega saavad oma sõite tuvasti juures registreerida):

    • lapsed, kes ei ole käimasoleva õppeaasta 1. oktoobriks saanud seitsmeaastaseks,
    • lapsed, kelle koolikohustuse täitmise alustamine on edasi lükatud,
    • puudega kuni 16-aastased isikud,
    • sügava puudega 16-aastased ja vanema isikud,
    • raske nägemispuudega isikud,
    • sügava või raske nägemispuudega isiku saatjad või puudega isikut saatev juht- või abikoer.

    Tartu linna poolt tasuta sõiduõigusega isikud, kelle elukohana rahvastikuregistris on märgitud Tartu linn (ei kehti kommertsliinidel) - nemad saavad esimese kaardi linnalt tasuta ja peavad oma sõite tuvasti juures registreerima:

    • 65-aastastel ja vanematel isikutel (bussikaardi saab isikut tõendava dokumendi alusel Raekoja infokeskuse I korruselt);
    • liikumis- ja/või nägemisfunktsiooni puudulikkusega raske puudega isikutel (bussikaardi saab isikut tõendava dokumendi ja puude otsuse alusel Raekoja infokeskusest);
    • perekondadel, kus on 4 või enam last ja/või noort, kes on omandamas keskharidust, keskeriharidust või kõrgharidustaseme esimest või teist astet. Keskeri- või kõrgharidust omandades tuleb tõestada noore õpinguid õppimist tõendava tõendiga.(sõiduõiguse saamiseks võtta ühendust [email protected] või tel 736 1199. Väljastatud bussikaardi saab kätte raekoja infokeskusest);
    • hoolekandeasutuses viibivatel lastel (sõiduõiguse saamiseks võtta ühendust [email protected] või tel 736 1199, taotleb hoolekandeasutuse esindaja);
    • puudega lapse või sügava puudega isiku saatjal (eraldi kaarti ei väljastata, väljastatavale bussikaardile kirjutatakse „+1”).

    Olen Tartu linna kodanik ja saan varsti 65. aastaseks. Mida pean tegema, et saaksin tasuta sõidu õiguse?
    Juhul kui on olemas isikustatud bussikaart, siis lisandub tasuta sõidu õigus automaatselt 65. aasta sünnipäeval, ilma et peaksite midagi tegema. Kui kaart on isikustamata, siis tuleb pöörduda isikut tõendava dokumendiga oma sünnipäeval või sellele järgnevatel päevadel Raekoja infokeskusesse, kus määratakse olemasolevale bussikaardile tasuta sõidu õigus või prinditakse välja nimeline bussikaart, mis annab koheselt tasuta sõidu õiguse Tartu linnas.

    Kas üle 65-aastane Tartumaal elav pensionär saab Tartus tasuta sõita?
    Ei saa, tasuta sõidu õigus üle 65-aastastele pensionäridele kehtib vaid Tartu linna sissekirjutusega seenioridele.

    Muud küsimused

    Mis saab, kui inimene kaotab bussikaardi?
    Isikustatud kaardi kadumise/kiibi vigastamise korral saab seal olevad piletid või raha kanda uuele kaardile. Isikustades uue bussikaardi, kanduvad kõik Teie isikuga seotud soodustused (ka tasuta sõidu õigus) ning piletid automaatselt uuele bussikaardile.  Isikustamata bussikaardi kaotamisel ei saa kaardi omanik seniseid pileteid ja raha uuele kaardile kanda ega kaarti sulgeda. Isikustatud bussikaart kehtib koos isikut tõendava dokumendiga.  Kaarti saab isikustada bussikaardi kodulehel (tasuta) või piletimüügipunktides (1 euro). Isikustatud saab olla ainult üks kaart, v.a juhul, kui on isikustatud bussikaart ja õpilaspilet või bussikaart ja ISIC-kaart. Sel juhul kehtivad kaks kaarti paralleelselt.

    Soovitame isikustada bussikaardi ka sel juhul kui ei sõideta sooduspiletiga. Isikustatud kaarti, millele on kantud raha või täishinnaga perioodipilet, võib anda vajadusel kasutamiseks ka teistele pereliikmetele (abikaasale, lastele), sest täishinnaga perioodipiletiga või tuvastist täishinnaga soetatud pileti puhul isikut tõendavat dokumenti ei küsita.

    Isikustatud kaardi kadumise korral helista bussikaardi sulgemiseks numbrile 611 8000 või osta uus bussikaart, isikusta see veebis või lase isikustada müügipunktis. Uue bussikaardi isikustamisel seotakse kadunud bussikaardi küljest isikukood lahti ja raha ning perioodipiletid kantakse üle uuele bussikaardile.

    Miks müügipunktist antava tšeki peal ja veebis ei ole näha, mis kuupäevast hakkab pilet kehtima ja kui kaua pilet kehtib?
    Perioodipilet hakkab kehtima esimesest kasutuskorrast tuvasti juures. Näiteks kui ostsite pileti täna, aga sõidate esimest korda homme, siis pilet aktiveerubki homme. Pileti kehtivusaega saab kontrollida bussis tuvasti juures, müügikohtades ja internetis.

    Kus Tartu bussikaarti ja Tartu õpilaspiletit veel kasutada saab?
    Tartu bussikaarti ja õpilaspiletit saab kasutada Tartumaal, Tallinnas, Harjumaal, Pärnus, Kohtla-Järvel, Sillamäel, Lääne-Virumaal, Hiiumaal, Saaremaal, Valga ja Põlva maakonnas, Narvas, Rakveres ning Go Busi kaugliinidel.

    Kas Tartu bussides saab sõita ka näiteks Tallinna ühiskaardiga?
    Jah, piletisüsteem on sama ja kaardid on ristkasutuses. Lisaks Tallinna ja Pärnu ühiskaardile kehtivad veel Ridango, GoBus ja Atko transpordikaardid, samuti õpilaspiletid, mis toimivad bussikaardina.

    Miks peavad inimesed bussikaarti kasutama?
    Bussikaardiga on võimalik osta soodsamaid sõidupileteid. Täishinnaga piletitooteid ja raha saavad kasutada ka teised pereliikmed (ka juhul kui kaart on isikustatud). Bussikaart annab linnale vajalikku statistikat, et muuta bussiliiklus mugavamaks ja kiiremaks.

    Kuidas vahetada oma tartu.pilet.ee kontol nime?
    Kui oled muutnud oma nime ning soovid seda teha ka bussikaardiga seotud kontol, tuleks saata sellekohane e-kiri aadressile [email protected].

    Viimati muudetud 16.09.2025

    Tartu linna ühistranspordi liinivõrgu analüüs

    Ühistranspordi arendamine on Tartu linna üks peamisi prioriteete, mis on ajendanud linnavalitsust koostöös Targa linna klastriga Tartu ja lähipiirkonna liinivõrku analüüsima ning uuendusplaane koostama. Mugavama ja reaalsel vajadusel põhineva ühistranspordi liinivõrgu loomiseks on Targa linna klastri tellimusel WSP Finland OY ja Positiumi ühistööna valmimas ühistranspordi liinivõrgu modelleerimise töö. Loodav metoodika kirjeldab raamistiku ühistranspordi ümberkujundamiseks Tartu-sarnastes linnades ning võimaldab linnadel planeerida ja ajakohastada ühistranspordi liinivõrke nii Eestis kui mujal maailmas. Töö hõlmab ka lihtsama modelleerimise, milles kasutatakse lisaks traditsioonilisele andmestikule linlaste sisendit, uusimat liikumisandmestikku ja muid olulisi materjale, mis on vajalikud parima võimaliku liinivõrgu kavandamiseks.

    Tartu linn soovib pakkuda linlastele kvaliteetset ühistransporditeenust, mis aitaks tõsta ühistranspordi kasutatavust igapäevastel kodu ja töökoha vahelistel liikumistel võrreldes autoga. Liinivõrgu planeerimisel arvestatakse ka loodava rattaringluse süsteemiga, mis integreeritakse ühistranspordi liinivõrguga. See loob olukorra, kus hästi toimiv ühistransport nii busside kui ka rattaringluse näol aitab vähendada autode kasutamist kesklinna piirkonnas, hõrendada autoliiklust tipptundidel ja lahendada kesklinna piirkonnas esinevaid parkimisprobleeme.

    Ühistranspordi olukord Tartus

    Tartu linn on ühistransporditeenuse kaasajastamisse ja arendamisse panustanud juba aastaid ning tänu sellele suudetakse täna pakkuda kvaliteetset teenust: bussipeatused on kaasaegsed, kasutajatel on ligipääs reaalajainfole nii veebis kui mobiilis, sõidugraafikud on saadaval elektrooniliselt ning paberkujul bussipeatustes ja infovoldikutes. Busside väljumissagedus linna olulisemates sõlmpunktides on tihe, bussid on ilusad ja puhtad ning madalapõhjalised, mis teeb ühistranspordi kasutamise mugavaks nii lapsevankri kui ratastooliga. Need aspektid on linlaste poolt kõrgelt hinnatud ja uue liinivõrgu ettepaneku koostamisel lubatakse tänast teenuse kvaliteeti veelgi parandada.

    Lisaks välja toodud tugevustele seisab Tartu ühistransporditeenus siiski silmitsi erinevate väljakutsetega, mis lahendamist vajavad, näiteks põhineb olemasolev liinivõrk suuresti üheksakümnendate aastate alguses tehtud ümberkorraldustel ja ei arvesta seega piisavalt tänaste vajadustega. Eelmiste laiapõhjaliste muudatuste rakendamisest möödunud ajaga pole muutunud mitte ainult liikumisvajadused ja linnaelanike ning nende töökohtade paiknemine linnaruumis, vaid linlased on ka ise muutunud teadlikumaks ja on aina enam valmis kasutama kvaliteetset ühistransporti. Just veelgi kvaliteetsema ja linlaste vajadustele vastava ühistransporditeenuse tagamine pakub Tartu linnale mitmeid väljakutseid.

    Liinivõrgu analüüsi raames kogutud linlaste tagasisidest tuleb selgelt välja, et üheks suurimaks probleemiks tänase liinivõrgu juures on erinevate graafikute kehv ühildumine, mis tekitab olukorra, kus korraga saabub bussipeatusesse mitu bussi, mis teenindavad samu põhimarsruute. Ühel ajal peatusesse jõudnud bussidest maha jäädes tuleb aga järgmist sobivat väljumist oodata üsna pikalt, sest busside väljumisaegade vahed on ebaühtlased. Teise olulise puudujäägina nimetavad linlased kehva ühendust linna erinevate piirkondade ja raudteejaama vahel ning seda, et rongi- ja bussigraafikute sõiduplaanid ei ole omavahel sünkroniseeritud. Kolmanda peamise miinusena on tänase süsteemi puhul välja toodud, et mitmete bussiliinide marsruut on ebamõistlikult pikk ja aeglane ning bussid teevad arusaamatuid "jõnkse”, mitte ei kulge oluliste sõlmpunktide vahel mööda peamisi tänavaid, muutes seega ajakulu autosõiduga võrreldes võrdlemisi suureks. See loob olukorra, kus võimalusel eelistatakse mugavust ja ajavõitu silmas pidades ühistranspordile täna isikliku auto kasutamist.

    Liinivõrgu andmeanalüüsi senised tulemused

    Liinivõrgu analüüsi olulisimaks lähteülesandeks oli analüüsida hetkel pakutava teenuse vastavust linnaelanike liikumisvajadusele, milleks kombineeriti erinevaid andmestikke. Bussikaardi valideerimisandmete põhjal hinnati reaalset bussiliinide kasutatavust ja seda, kuidas praegused bussiühendused katavad hetkevajadust. Linnakodanikelt fookusgrupiaruteludes kogutud sisendi põhjal kaardistati ühistransporditeenuse tänased peamised tugevused ja parendamist vajavad aspektid.

    Mobiilpositsioneerimise andmetel hinnati Tartu ja lähipiirkonna elukohtade ja töökohtade paiknemist (joonised 1 ja 2).

    Mobiilpositsioneerimise andmeid võrreldi ka rahvastikuregistri andmetega ning tulemused näitavad, et umbes kolmandik inimestest ei ela enda registripõhises kodus – näiteks on olulisteks kodudeks ühiselamud, kuhu end tavaliselt sisse ei kirjutata. Mobiiliandmetel hinnati täpsemalt elanike paiknemist nii linnas, linna äärealadel kui ka piiri taga, kuhu on viimase kümne aasta jooksul kolinud elama palju noori, kelle liikumisvajadus kasvab – lapsed kasvavad ja vajavad iseseisvat võimalust liiklemiseks, töökohad paiknevad linnaruumis ümber. Selline analüüs andis selgema pildi tänastest reaalsetest liikumisvajadustest, mida on võimalik uutesse mudelitesse sobitada.

    Töö senised tulemused näitavad muuhulgas, et 99,6% tartlastest elab kuni 500 meetri kaugusel lähimast bussipeatusest (joonis 3) ning 88,2% vähem kui 300 meetri kaugusel lähimast peatusest. See tähendab, et Tartu on tegelikult bussipeatustega väga hästi kaetud ning parema kvaliteedi tagamiseks on eelkõige oluline kujundada tulevane liinivõrk nii, et neist peatustest oleks võimalik maksimaalselt ühe ümberistumisega jõuda kõikidesse võimalikesse sihtkohtadesse, optimeerides nii erinevate sihtpunktide vahel liikumisele kuluvat aega.

    Joonis 1. Tartu linna elanike reaalsete elukohtade paiknemine aprillis 2016.
    Joonis 1. Tartu linna elanike reaalsete elukohtade paiknemine aprillis 2016.

    Uue liinivõrgu modelleerimise üldpõhimõtted ja tulevikuvisioon

    Kirjeldatud optimaalseima tulemuse saavutamiseks oli plaanis kasutada järgmisi liinivõrgu modelleerimise põhimõtteid:

    • Väiksem liinide koguarv, kuid see-eest otsemad, omavahel paremini ühendatud ja sagedasema intervalliga liinid. See tähendab, et mõnes kohas võib jalgsikäiguvahemaa lähimasse peatusse küll minimaalselt pikeneda, kuid tänu kiirematele ühendustele on ajaline võit siiski märkimisväärne.
    • Ühtlase teenindussagedusega sõiduplaanid tagavad selle, et sarnaseid põhimarsruute teenindavad bussid ei saabu peatusesse samaaegselt. See võimaldab pakkuda lühemaid intervalle ja loob olukorra, kus busside väljumisplaanide üksikasjalik jälgimine ei ole vajalik, sest peatused on teenindatud tänasest mõistlikuma sagedusega.
    • Ringliinide arvu vähendamine ja vahetamine pendelliinide vastu loob lihtsama liinivõrgu. Liinid kulgevad mõlemas suunas samal marsruudil ning on seeläbi kasutajatele arusaadavamad.

    Tartu linn vaatas ühistranspordi liinivõrgu muudatusi planeerides selgelt ka tulevikku. Mais ja juunis koguti erinevatelt huvigruppidelt fookusgrupiintervjuudes ning küsitlusuuringutes sisendit Tartu ühistranspordi visiooni loomiseks aastani 2030. Visioon ja tegevused peavad silmas nii parema kvaliteedi tagamist läbi lihtsate ja loogiliste ühenduste, arenevate linna äärealade võimalikku kaasamist ühistranspordi liinivõrku, kui ka muudatusi tuleviku transpordivahendites. Näiteks on analüüsitud isejuhtivate sõidukite kasutuselevõttu ja uusi mobiilsuse kui teenuse (MaaSi) lahendusi. Sellised lahendused võimaldavad pakkuda paremat teenust hõredamini asustatud piirkondades ja väiksema nõudlusega ajal, näiteks öösiti ja nädalavahetustel.

    Tulevikuvisioonis toodi lisaks liinivõrgu modelleerimise põhimõtetele välja erinevaid tegevusi, mis aitasid kaasa liinivõrgu üldise kvaliteedi parandamisele:

    • Ühistranspordi atraktiivsem kuvand linnakodanikele hõlmab nii kogu ühistranspordi ökosüsteemile laiendatud ühtset visuaalset identiteeti kui ka sellega kooskõlas olevat selget kommunikatsiooni.
    • Ühtne nutikas ühistranspordisüsteem, mis saavutatakse läbi erinevate ühistranspordiliikide integreerimise – rongi- ja bussiajad peavad olema paremini sünkroniseeritud ning planeeritav rattaringlus peab olema loogiliselt ühendatud laiemasse ühistranspordisüsteemi.
    • Ühistranspordi kasutamine on lihtne ja loogiline, sest sõitude planeerimine, info saamine reaalajas ja pileti ostmine on muudetud kasutajale võimalikult mugavaks.
    • Sujuvad ja kiired ühendused on tagatud vähemate, kuid sirgemate ja kiiremate liinide kasutuselevõtmisega ning marsruutide parema planeerimisega, mis loob võimalused lühemate intervallide pakkumiseks.
    • Ühistransporditeenus on võrreldes autoga eelistatud ja selle kasutamine jätkusuutlik, sest ühistranspordi kasutamisel on selged eelised isikliku auto kasutamise ees nii mugavuse, säästlikkuse kui keskkonnahoidlikkuse seisukohalt.
    • Ühistransporditeenuse kasutamine on taskukohane, sest uute tõhusate tehnoloogiate rakendamine ja efektiivsem planeerimine võimaldavad hoida ühistranspordi piletihinnad taskukohased ja isikliku auto kasutamise kuludega võrreldes konkurentsivõimelised.
    Joonis 3. Agregeeritud bussipeatuste tagamaad 500 meetrise raadiusega.
    Joonis 3. Agregeeritud bussipeatuste tagamaad 500 meetrise raadiusega.

    Edasised sammud

    Liinivõrgu analüüs ja ettepanekud uueks liinivõrguks valmisid 2018. aasta suvel. Septembris 2018 toimusid  Tartu ühistranspordi korralduse avalikud arutelud, mis jätsid linnakodanikele piisavalt aega ning andsid võimaluse planeeritavate muudatuste osas kaasa rääkida ja liinivõrgu ettepanekule tagasisidet anda. 2018. aasta lõpus viidi linnakodanike ettepanekute ja tagasiside põhjal kavandatavasse liinivõrgu plaani sisse vajalikud muudatused. Uus liinivõrgu rakendamine võis alata 2019. aasta suvest. Loe täpsemalt kaasarääkimisvõimaluste kohta.

    Liinivõrgu analüüsi töö teostajad olid Soome ettevõte WSP Finland ja Tartu ettevõte Positium. Tööde kogumaksumuseks oli 126 480 eurot, mida osaliselt rahastati Targa linna klastri vahendusel Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest.

    Viimati muudetud 07.12.2020

    Kaug- ja maakonnaliin

    Maakonnaliin

    Maakonnaliinide info ja sõidugraafikud on kättesaadavad leheküljel peatus.ee

     

    Kaugbussiliinide piletiinfo ja broneerimine

    Kaugbussiliinide piletiinfot jagavad ja broneerimist võimaldavad järgmised veebikeskkonnad:


     Tpilet
     Peatus.ee
     Ecolines
     Lux Express

     

    Kaugliinide sõiduplaani kooskõlastus

    Kaugliinide sõiduplaanide kooskõlastamisega tegeleb Tartu Linnatransport

     

    Viimati muudetud 28.08.2023

    Vorbuse-Kardla piirkonna bussiliinid

    Alates 31. juulist 2023 sõidavad Vorbuse-Kardla liinidel Tartu linnaliinibussid number 31 ja 31R. 

    Buss väljub Tartust 10 korda päevas. Esimene väljumine on hommikul kell 6.20 ja viimane kell 19.00 Soola (Tasku ees) peatusest.
    Liinil 31, millel on kuus väljumist päevas, on lõpp-peatuseks Külasüda, kus buss pöörab ringi ja sõidab Tiksoja peatuse kaudu tagasi Tartusse. 
    Neli korda päevas sõidab buss liinil 31R Külasüdame peatuse kaudu ka Kardlasse ja Kärevere silla peatusesse, kust Külasüdame kaudu sõidab tagasi Soola peatusesse.

    Buss peatub liinil 31 järgmistes peatustes: Soola, Vabaduse pst, Raeplats, Vabadussild/Palmihoone, Hurda, Kreutzwaldi, Maaülikool, Tartu Näitused, Metsamaja, Vorbuse tee, Muide, Tiksoja, Vorbuse, Külasüda. 
    Liinil 31R peatub buss lisaks järgmistes peatustes: Kivisäki, Tõnise, Soomeküla, Iie, Kärnise, Kardla kool, Tamme, Mudaniku, Kärevere sild, Kardla tee, Vanaaseme tee, Rähni. 

    Alates 29.01.2024 kehtivad liinidel 31 ja 31R Tartu linna ühistranspordi piletid.


    Vorbuse liini graafik

    Infot Tartu linnaliinibusside ja graafikute kohta leiab aadressilt www.tartu.ee/et/linnaliinid ja web.peatus.ee

     

    Viimati muudetud 12.02.2025

    Projekt "e-Ticketing"

    MIKS PROJEKT ELLU KUTSUTI?

    Ligikaudu 60% kahe riigi vahel liikuvatest inimestest, nii töö kui puhkuse eesmärgil, kasutavad reisimiseks kohalikku ühistransporti. See tähendab omakorda vähemalt kolme eri tüüpi pileti ostmist - kohalikud piletid Tallinnas või Tartus ja Helsingis ning praamipiletid. See omakorda tähendab märkimisväärset ajakulu, kuna süsteemid on erinevad ja omavahel ühildamata.

    PROJEKTI EESMÄRGID

    Ühendada Tallinna, Helsingi ja Tartu ühistranspordi piletisüsteemid võimaldamaks mugavat  reisimist.

    PROJEKTI TEGEVUSED

    1. Töötava ärimudeli koostamine - läbirääkimised erinevate omavalitsustega, ministeeriumite, bussi-, praami- ja rongifirmadega.
    2. Süsteemi spetsifikatsiooni koostamine, minimaalse esmase müügilahenduste arendamine. Ühistoote arendamine - päevapilet Ühiskaardil (Tallinn), Tartu bussikaardil või Matkakorttil (Helsingi), mida saab kasutada erinevate transpordiettevõtete ja linnade transporditeenuste tarbimiseks.
    3. Päevapileti toote piloteerimine partnerlinnades ja erinevate ettevõtete / linnade täiendav liitmine süsteemi.

    PROJEKTI TULEMUSED

    Kokkulepe ja ärimudel (sh hinnastamine, poliitiline toetus) kasutamaks ühist piletimüüki.
    Aktiivses kasutuses olev riikidevaheline päevapilet.
    Mugavam reisimine ja piletiostmise oluline lihtsustumine naaberriiki reisimisel.

    PARTNERID

    Projekti juhtpartner on Tallinna linn.
    Partnerid Tartu linn ja Helsinki Region Transport Authority (HSL).

    Projekti rahastatakse Euroopa Liidu Interreg Central Baltic programmist.

    Rohkem teavet projekti kohta saab Tartu Linnatranspordi ühistranspordi kvaliteedijuhilt: Oskar Vevers, e-post: [email protected]

    Viimati muudetud 29.10.2021

    Õhtul seitsmest hommikul seitsmeni esiuksest!

    • Ole eeskujulik bussisõitja!
    • Otsi välja bussipilet
    • Sisene esiuksest
    • Registreeri pilet esimese tuvasti juures
    • Välju tagumistest ustest
    • Tule jälle! Esiuksest.

    Alates novembrist 2024 on vahemikus kell 19.00–07.00 kohustuslik linnaliinibussidesse siseneda ainult esiuksest ja väljuda tagumistest ustest.

    Tagumiste uste kaudu võivad ka õhtusel ajal siseneda bussi lapsevankriga ning abivahendeid (nt ratastool, rulaator) kasutavad reisijad, kes saavad sisenemissoovist anda märku keskmise ukse juures asuvast nupust nagu praegugi.

    Andmeanalüüsi kohaselt on Tartu bussides märkimisväärselt palju piletita reisijaid, seda eriti just õhtustel aegadel. Tartu abilinnapea Raimond Tamme sõnul jääb Tartul igal aastal piletita reisijate tõttu saamata hinnanguliselt pool miljonit eurot, millega saaks bussiliiklust arendada. Esiuksest sisenedes tuleb sõit registreerida esimese tuvasti juures. 

    „Esiuksest sisenemine distsiplineerib reisijad, seda on hästi näidanud teiste riikide ja linnade kogemus. Lisaks muudab see liikumise bussi ja bussist välja sujuvamaks,“ lisas Tamm.

    Kõigi bussiinfoga seotud küsimuste korral saab teavet Tartu linna infotelefonil 1789.

    Õhtul seitsmest hommikul seitsmeni esiuksest
    Õhtul seitsmest hommikul seitsmeni esiuksest

    Viimati muudetud 29.10.2024

    Ööliinid sõidavad reede ja laupäeva öösiti

    Tartu noortevolikogu eestvedamisel alustas 2024. aasta detsembri esimesel nädalavahetusel tööd ööbuss. Liin 22 hakkab sõitma kahel ööl nädalas, ööl vastu laupäeva ja pühapäeva. Liin nr 22 läbib Karlova, Ropka, Variku, Tammelinna, Veeriku, Tähtvere, Supilinna, kesklinna ja Annelinna piirkondi. Täpse marsruudi leiab siit.

    2025. aasta sügisest liitus bussiliinile nr 22 ka liin nr 4. Liin nr 4 sõidab kesklinna, Ringtee ja Kummeli peatuste vahel kella 00.30–01.30 paiku. Täpse marsruudi leiab siit

    Tartu linna noortevolikogu ja Tartu linnatransport loodavad, et ööbussid suurendavad linnaelanike turvalisust ja vähendavad öist liikluskoormust. 

    Pilootprojekt kestis 2025. aasta kevade lõpuni. Projekti tulemusi analüüsides otsustati, et ööbussid on tartlaste jaoks vajalikud ja jätkavad sõitmist ka 2025. aasta sügisest.

    Nüüd saab ööl vastu laupäeva ja pühapäeva bussiga linna või koju sõita.
    Nüüd saab ööl vastu laupäeva ja pühapäeva bussiga linna või koju sõita.
    Liini nr 22 marsruut.
    Liini nr 22 marsruut.

    Viimati muudetud 29.08.2025